آموزش 3D Studio Max
۱۱ آموزش
نمایش دسته بندی ها (۱۱ آموزش)

چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max

برای چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در 3D Studio Max ، در بخش Main Toolbar ، گزینه Select and Rotate را با موس انتخاب می کنیم :

چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max

سپس با موس، بر روی جسم مورد نظرمان کلیک می کنیم تا انتخاب شود (یا روش های دیگر برای انتخاب یک یا چند جسم) :

چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max
چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max

همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید، یک قوری (Teapot) را در منظره انتخاب کرده ایم. با انتخاب جسم، تعدادی دایره در اطراف آن نمایش داده می شود که با استفاده از آنها، می توانیم مشخش کنیم که چرخش جسم در چه جهتی صورت گیرد.

سه دایره کوچکی که با سه رنگ آبی و سبز و زرد نمایش داده شده اند، مربوط به چرخش جسم در سه جهت مختلف می باشند (با بردن موس بر روی هر کدام، چرخش تنها در یک جهت خواهد بود) و دایره سفید که از بقیه دایره ها بزرگتر می باشد، مربوط به چرخش جسم بر اساس دیدی (View) از Viewport که در آن قرار داریم، است. اما دایره کوچک و تقریبا خاکستری رنگ، که هم اندازه سه دایره رنگی دیگر می باشد، در هر نقطه ای از آن که با موس کلیک کنید (البته به شرطی که موس بر روی سه دایره رنگی دیگر قرار نگیرد)، می توانیم چرخش همزمان در سه جهت (در واقع در تمامی جهت ها) را داشته باشیم.

به عنوان مثال، فرض کنید می خواهیم بر اساس جهت مربوط به دایره زرد رنگ، جسم قوری (Teapot) را بچرخانیم. برای این منظور، موس را بر روی دایره زرد رنگ می بریم تا اشاره گر موس، تغییر شکل دهد، سپس با موس کلیک نموده و کلید موس را نگه می داریم و سپس با حرکت دادن موس، جسم را به اندازه دلخواهمان می چرخانیم :

چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max

اکنون جسم را بر اساس جهت دایره سفید بزرگ (مرتبط با View ای که در آن قرار داریم)، می چرخانیم :

چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max

و همچنین چرخاندن جسم در همه جهت ها و بر اساس دایره خاکستری کوچک (با کلیک موس درون ناحیه ای در آن و بدون قرار گرفتن موس روی سه دایر رنگی دیگر)، به صورت زیر می باشد :

چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max
نکته

عملیات های ذکر شده، می توانند در View های مختلف از Viewport اجرا شود و انتخاب View مناسب (یا در واقع Viewport مناسب)، به شرایط جسم ها و منظره و همچنین راحتی و سلیقه شما بستگی دارد.

  • فهرست مباحث
نویسنده علیرضا گلمکانی
شماره کلید 22626
گزینه ها
به اشتراک گذاری (Share) در شبکه های اجتماعی
نظرات 0 0 0

ارسال نظر جدید (بدون نیاز به عضو بودن در وب سایت)