معرفی نرم افزار 3D Studio Max
3D Studio Max یک نرم افزار حرفه ای برای ساخت انیمیشن سه بعدی است و برای ساخت مدل های سه بعدی (برای به کار بردن در انیمیشن، فیلم، بازی و ...) به کار می رود. همچنین شما با ساخت مدل سه بعدی در 3D Studio Max ، می توانید عکس های دلخواهی را از زوایای مختلف از آن تهیه نمایید. بنابراین 3D Studio Max محیطی برای ساخت مدل های سه بعدی و حرکت دادن آنها (برای ساخت انیمیشن) در اختیار شما قرار می دهد و نوع خروجی که از آن می گیرید، بستگی به خواست شما دارد. به عنوان مثال، حالت های زیر را در نظر بگیرید :
1- یک منظره سه بعدی طراحی می کنید و با حرکت دادن برخی اجسام در صحنه، یک انیمیشن ساخته (با تعیین موقعیتی برای دوربین نسبت به منظره) و آن را به صورت یک فایل ویدئو در خروجی دریافت می کنید
2- یک منظره سه بعدی طراحی می کنید و از زاویه ای خاص از آن عکس می گیرد و نتیجه را به صورت یک فایل عکس و برای به کار بردن در طرح های گرافیکی دو بعدی در خروجی دریافت می کنید
3- مدل سه بعدی یک کاراکتر را طراحی می کنید و آن را برای به کار رفتن در یک موتور بازی سازی (game engine) سه بعدی به کار خواهید برد (جدا از 3D Studio Max)
4- یک انیمیش سه بعدی طراحی می کنید که در یک نرم افزار دیگر به صورت ترکیبی با صحنه های یک فیلم واقعی قرار می گیرد تا نقش جلوه های ویژه را برای آن فیلم داشته باشد
و ...
بنابراین مشاهده می کنید که کاربردهای گرافیکی نرم افزار 3D Studio Max زیاد است، اما در همه آنها با طراحی گرافیکی سه بعدی سر و کار خواهیم داشت.
اگرچه 3D Studio Max یک موتور بازی سازی (game engine) نیست و شما نمی توانید تنها با استفاده از آن، یک بازی سه بعدی بسازید، اما می تواند برای ساخت مدل های سه بعدی لازم برای بازی شما به کار رود. همچنین انیمیشن های موجود در بازی نیز می تواند توسط این نرم افزار ساخته شود.
- فهرست مباحث
- 1 معرفی نرم افزار 3D Studio Max
- 2 آشنایی با بخش های مختلف پنجره اصلی و ساخت اولین پروژه و ذخیره (save) کردن آن، در 3D Studio Max
- 3 تغییر چیدمان بخش ها در پنجره اصلی نرم افزار 3D Studio Max
- 4 ساخت اولین جسم (یک مکعب مستطیل - جعبه - Box) در منظره، به دو روش مختلف (با موس در Viewport یا با وارد کردن اندازه ها و مختصات دقیق)، در 3D Studio Max
- 5 معرفی اجسام ساده و آماده برای ساخت (مکعب مستطیل، کره، استوانه و ...)، در 3D Studio Max
- 6 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، با استفاده از کلیک های موس، با گزینه Select Object ، در 3D Studio Max
- 7 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، بر اساس نام جسم ها، با گزینه Select by Name ، در 3D Studio Max
- 8 انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max
- 9 شکل ها و شیوه های رسم ((کادر)) با موس برای انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، در 3D Studio Max
- 10 حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max
- 11 چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.