انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، با استفاده از کلیک های موس، با گزینه Select Object ، در 3D Studio Max
برای انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس، می توانیم گزینه Select Object را به کار ببریم. برای این منظور، گزینه Select Object در بخش Main Toolbar را با موس انتخاب می کنیم :
سپس بستگی دارد که بخواهیم در بخش Viewport ، جسم را در کدامیک از دیدها (View ها) انتخاب کنیم. در واقع مهم این است که حالت نمایش جسم در دید (View) مورد نظر ما، به صورت واقعی (Realistic) باشد و یا به صورت سیمی (Wireframe) (در حالت نمایش سیمی، تنها ضلع های سازنده جسم نمایش داده می شود و سطوح سازنده جسم را نمی بینیم).
شکل زیر، دید Perspective را در حالت نمایش واقعی (Realistic) نشان می دهد (به کلمه Realistic در گوشه پنجره دقت کنید) :
شکل زیر، دید Top (بالا) را در حالت نمایش سیمی (Wireframe) نشان می دهد (به کلمه Wireframe در گوشه پنجره دقت کنید) :
اگر نمایش جسم در دید (View) مورد نظر ما به صورت واقعی (Realistic) باشد، کافی است که موس را بر روی بخشی از جسم برده و با موس کلیک کنیم. اما اگر نمایش جسم در آن دید (View) به صورت سیمی (Wireframe) باشد، باید موس را بر روی یکی از اضلاع جسم ببریم و وقتی اضلاع تغییر رنگ دادند، با موس کلیک نماییم تا جسم انتخاب شود.
به عنوان مثال، اگر بخواهیم جسم را در دید Perspective انتخاب نماییم (با فرض نمایش واقعی (Realistic) جسم در این دید)، موس را بر روی بخشی از جسم برده و سپس با موس کلیک می کنیم تا جسم انتخاب شود :
مشاهده می کنید که هنگام قرار گرفتن موس بر روی یک جسم، در هر 4 دید (View) از Viewport ، ضلع های آن جسم به رنگ دیگری نمایش داده می شود (اگر کمی مکث کنیم، نام جسم نیز نمایش داده می شود) و هنگام انتخاب جسم نیز تغییر رنگ را خواهیم داشت تا متوجه شویم که در منظره، چه اجسامی انتخاب شده اند.
مثالی دیگر :
اکنون فرض کنید که بخواهیم جسمی را در دید Top (بالا)، در حالت نمایشی سیمی (Wireframe)، انتخاب کنیم. برای این منظور، موس را بر روی یکی از ضلع های جسم مورد نظر برده و سپس با موس کلیک می نماییم :
مثالی دیگر :
اگر یک یا چند جسم را قبلا در منظره انتخاب کرده باشیم، برای اینکه هیچ جسمی در حالت انتخاب نباشد، کافی است که در یک بخش خالی از منظره، با موس کلیک نمایید.
انتخاب چند جسم :
چنانچه بخواهیم که با استفاده از این روش، چند جسم را انتخاب کنیم، می توانیم کلید Ctrl از کیبورد را نگه داشته و سپس بر روی تک تک جسم های مورد نظرمان، با موس کلیک نماییم :
- فهرست مباحث
- 1 معرفی نرم افزار 3D Studio Max
- 2 آشنایی با بخش های مختلف پنجره اصلی و ساخت اولین پروژه و ذخیره (save) کردن آن، در 3D Studio Max
- 3 تغییر چیدمان بخش ها در پنجره اصلی نرم افزار 3D Studio Max
- 4 ساخت اولین جسم (یک مکعب مستطیل - جعبه - Box) در منظره، به دو روش مختلف (با موس در Viewport یا با وارد کردن اندازه ها و مختصات دقیق)، در 3D Studio Max
- 5 معرفی اجسام ساده و آماده برای ساخت (مکعب مستطیل، کره، استوانه و ...)، در 3D Studio Max
- 6 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، با استفاده از کلیک های موس، با گزینه Select Object ، در 3D Studio Max
- 7 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، بر اساس نام جسم ها، با گزینه Select by Name ، در 3D Studio Max
- 8 انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max
- 9 شکل ها و شیوه های رسم ((کادر)) با موس برای انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، در 3D Studio Max
- 10 حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max
- 11 چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.