معرفی اجسام ساده و آماده برای ساخت (مکعب مستطیل، کره، استوانه و ...)، در 3D Studio Max
در کلید شماره 22615 ، چگونگی ساخت یک مکعب مستطیل (Box) در منظره را شرح دادیم. آن مبحث تنها برای معرفی چگونگی ساخت یک جسم ساده در منظره بود، اما علاوه بر مکعب مستطیل (Box)، تعدادی جسم ساده (معمولا اشکال هندسی ساده) نیز وجود دارد که قابل ساخت می باشند. برای ساخت اجسام پیچیده تر، می توانیم از ترکیب و تغییر این اجسام ساده استفاده کنیم (که در مباحث آینده در این زمینه صحبت خواهیم کرد).
در این مبحث قصد داریم که این اجسام ساده را شرح بدهیم. گزینه هایی که برای ساخت آنها انتخاب می کنیم، مشابه گزینه های انتخاب شده برای ساخت یک مکعب مستطیل (Box) در کلید شماره 22615 می باشد و تنها باید به جای انتخاب گزینه Box ، گزینه دیگر مربوط به جسم مورد نظرمان را انتخاب کنیم. هنگام ساخت نیز اگر از موس برای ساخت جسم در Viewport استفاده کنیم، معمولا تعداد کلیک موس و چگونگی تنظیم ابعاد آن جسم با حرکت دادن موس، متفاوت است که به راحتی و با چند بار تمرین کردن می توانید آنها را متوجه شوید. بنابراین چنانچه روش ساخت جسم با استفاده از وارد کردن اعداد متناظر با آن را انتخاب کنید، پارامترها نیز برای هر جسم متفاوت است (معمولا ساده هستند و با آزمایش و خطا می توانید متوجه شوید که هر پارامتر چه مشخصه ای از جسم را تغییر می دهد).
خوب ابتدا مراحلی که برای ساخت جسم جدید طی می کردیم را دوباره شرح دهیم :
در بخش Command Panel ، بر روی تب Create کلیک می کنیم (که البته تب پیش فرض در این بخش می باشد) :
همان طور که در عکس های بالا نمایش دادیم، در بین گزینه های آن، باید گزینه Geometry انتخاب شده باشد. در صورتی که این گزینه را انتخاب کرده باشیم، تعدادی دکمه را مشاهده می کنیم که هر کدام مربوط به ساخت یک جسم ساده می باشند. به عنوان مثال، دکمه ای که دارای عنوان Box (به معنای جعبه) می باشد، به ما امکان ساخت یک مکعب مستطیل را می دهد.
بنابراین برای ساخت هر جسم ساده، یک گزینه در این قسمت وجود دارد :
با انتخاب هر جسم ساده، یک سری گزینه های اضافی نمایش داده می شود که شامل پارامترهای مربوط به ساخت آن جسم می باشد. این پارامترها برای جسم های مختلف، متفاوت می باشند. به عنوان مثال، برای Box (مکعب مستطیل)، پارامترهای زیر را خواهیم داشت :
در ادامه تمامی جسم های موجود در این بخش را شرح می دهیم و پارامترهای آنها را معرفی می کنیم. شما نیز می توانید همزمان تعدادی جسم از هر یک از آنها بسازید و با آزمایش و خطا سعی کنید که نقش پارامترهای مختلف در ساخت هر جسم را متوجه شوید.
ساخت مکعب مستطیل (Box)، در 3D Studio Max :
گزینه Box برای ساخت یک ((مکعب مستطیل)) در 3D Studio Max به کار می رود. پارامترهای اصلی مربوط به یک مکعب مستطیل، عبارتند از طول و عرض و ارتفاع، که اگر آنها را برابر یک عدد انتخاب کنیم، آنگاه یک ((مکعب)) خواهیم داشت که حالت خاصی از ((مکعب مستطیل)) می باشد.
ویدئوی نمایش ساخت مکعب مستطیل (Box) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه شروع برای ساخت مکعب مستطیل (Box) می باشند (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Length و width و Height برابر اندازه مکعب مستطیل (Box) در سه بعد هستند (طول و عرض و ارتفاع).
ساخت کره (Sphere)، در 3D Studio Max :
با استفاده از گزینه Sphere ، می توانیم یک کره (Sphere) با شعاع دلخواه در 3D Studio Max بسازیم.
اگر از موس برای ساخت کره (Sphere) در Viewport استفاده کنیم، در محلی که می خواهیم مرکز کره (Sphere) قرار بگیرد، با موس کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و آنگاه موس را حرکت می دهیم تا اندازه آن برابر اندازه مورد نظرمان شود و سپس کلید موس را رها می کنیم تا کره (Sphere) ساخته شود.
در نرم افزار 3D Studio Max ، یک نوع دیگر کره با نام GeoSphere داریم که آن نیز برای ساخت کره به کار می رود و از نظر ظاهری، در دید Perspective ، کره های ساخته شده توسط دو گزینه Sphere و GeoSphere مشابه می باشند، اما اگر نمایش سیمی آنها را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که نوع ساختار آنها (شیوه ساخته شدن آنها) متفاوت است. بنابراین اگرچه برای هر دو، لفظ کره را به کار می بریم، اما با ذکر کردن عنوان انگلیسی آنها، تذکر خواهیم داد که منظورمان کدام است.
ویدئوی نمایش ساخت کره (Sphere) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه مرکز کره (Sphere) می باشند (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Radius نیز برابر شعاع کره (Sphere) می باشد.
ساخت استوانه (Cylinder)، در 3D Studio Max :
با استفاده از گزینه Cylinder ، می توانیم یک استوانه (Cylinder) در 3D Studio Max بسازیم.
اگر از موس برای ساخت استوانه (Cylinder) در Viewport استفاده کنیم، در محلی که می خواهیم مرکز سطح مقطع آن قرار بگیرد (چون سطح مقطع آن به شکل دایره است، در واقع می شود مرکز یک دایره)، با موس کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و موس را حرکت می دهیم تا اندازه دایره برابر اندازه مورد نظرمان شود و سپس کلید موس را رها می کنیم. تا اینجا، اندازه سطح مقطع دایره ای شکل استوانه (Cylinder) را مشخص کرده ایم، اکنون موس را در جهت عمود بر آن حرکت می دهیم تا ارتفاع (طول) استوانه (Cylinder) نیز مشخص شود. سپس با موس کلیک می کنیم تا ساخت استوانه (Cylinder) پایان یابد.
ویدئوی نمایش ساخت استوانه (Cylinder) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه مرکز دایره سطح مقطع استوانه (Cylinder) می باشند (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Radius نیز برابر شعاع دایره سطح مقطع می باشد. Height برابر ارتفاع (طول) استوانه (Cylinder) است.
ساخت مخروط (Cone)، در 3D Studio Max :
با استفاده از گزینه Cone ، می توانیم یک مخروط (Cone) در 3D Studio Max بسازیم. مخروط (Cone) را می توانیم به صورت یک مخروط کامل و یا به صورت یک مخروط ناقص (فاقد سر و نوک تیز آن) بسازیم.
اگر از موس برای ساخت مخروط (Cone) در Viewport استفاده کنیم، در محلی که می خواهیم مرکز سطح دایره ای شکل پایین آن باشد، با موس کلیک کرده و کلید موس را نگه می داریم و سپس با حرکت دادن موس، اندازه دایره را تنظیم می کنیم، سپس کلید موس را رها می کنیم تا دایره ساخته شود. آنگاه در جهت عمود بر دایره، موس را حرکت می دهیم تا ارتفاع مورد نظرمان برای مخروط (Cone) تنظیم گردد و با موس کلیک می کنیم. تا اینجا، جسمی شبیه استوانه ساخته شده است، اما اکنون با حرکت دادن موس، می توانیم که بالای مخروط (Cone) را تنظیم کنیم که به صورت یک مخروط کامل (و نوک تیز) ساخته شود و یا اینکه به صورت یک مخروط ناقص باشد (که سطح بالای آن نیز به شکل دایره خواهد بود). در واقع یک دایره در پایین مخروط داریم و یک دایره هم در بالای مخروط داریم، وقتی مخروط به صورت مخروط کامل (و نوک تیز) است که شعاع دایره بالا برابر 0 تعیین شود.
ویدئوی نمایش ساخت مخروط (Cone) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه مرکز دایره پایین مخروط (Cone) می باشند (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Radius 1 برابر شعاع دایره پایین و Radius 2 برابر شعاع دایره بالا است (که اگر برابر 0 شود، یک مخروط کامل و نوک تیز خواهیم داشت). Height برابر ارتفاع مخروط (Cone) می باشد.
ساخت کره (GeoSphere)، در 3D Studio Max :
با استفاده از گزینه GeoSphere ، می توانیم یک کره (GeoSphere) با شعاع دلخواه در 3D Studio Max بسازیم.
اگر از موس برای ساخت کره (GeoSphere) در Viewport استفاده کنیم، در محلی که می خواهیم مرکز کره (GeoSphere) قرار بگیرد، با موس کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و آنگاه موس را حرکت می دهیم تا اندازه آن برابر اندازه مورد نظرمان شود و سپس کلید موس را رها می کنیم تا کره (GeoSphere) ساخته شود.
در نرم افزار 3D Studio Max ، یک نوع دیگر کره با نام Sphere داریم که آن نیز برای ساخت کره به کار می رود و از نظر ظاهری، در دید Perspective ، کره های ساخته شده توسط دو گزینه Sphere و GeoSphere مشابه می باشند، اما اگر نمایش سیمی آنها را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که نوع ساختار آنها (شیوه ساخته شدن آنها) متفاوت است. بنابراین اگرچه برای هر دو، لفظ کره را به کار می بریم، اما با ذکر کردن عنوان انگلیسی آنها، تذکر خواهیم داد که منظورمان کدام است.
ویدئوی نمایش ساخت کره (GeoSphere) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه مرکز کره (GeoSphere) می باشند (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Radius نیز برابر شعاع کره (GeoSphere) است.
ساخت استوانه توخالی (Tube)، در 3D Studio Max :
با استفاده از گزینه Tube ، می توانیم یک استوانه توخالی (Tube) در 3D Studio Max بسازیم. استوانه توخالی (Tube) را به این صورت در نظر بگیرید که مثلا یک استوانه (استوانه توپر - معمولی) داشته ایم و آنگاه از درون آن، حجمی به اندازه یک استوانه را در آورده ایم (ایجاد یک ناحیه خالی به شکل یک استوانه کوچکتر). بنابراین مشخصات استوانه توخالی (Tube)، برابر شعاع دایره بزرگتر (مربوط به استوانه اصلی)، شعاع دایره کوچکتر (استوانه ای که از داخل استوانه اصلی در آورده ایم - ناحیه خالی وسط استوانه اصلی) و ارتفاع (چون ارتفاع هر دو برابر است) می باشد.
اگر از موس برای ساخت استوانه توخالی (Tube) در Viewport استفاده کنیم، در محلی که می خواهیم مرکز دایره بزرگتر (دایره اصلی) قرار بگیرد، با موس کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و آنگاه موس را حرکت می دهیم تا اندازه آن برابر اندازه مورد نظرمان شود و سپس کلید موس را رها می کنیم تا اندازه دایره بزرگتر مشخص شود، آنگاه موس را به سمت مرکز دایره حرکت می دهیم تا اندازه دایره کوچکتر (که بخش خالی درون استوانه خواهد بود) مشخص گردد و آنگاه با موس کلیک می نماییم. تا اینجا، اندازه دو دایره مشخص شده است که در واقع شکل سطح مقطع استوانه توخالی (Tube) را می سازند. اکنون موس را در جهت عمود بر آنها حرکت می دهیم تا ارتفاع استوانه توخالی (Tube) نیز مطابق میل ما تعیین شود و در آخر، با موس کلیک می کنیم تا استوانه توخالی (Tube) ساخته شود.
ویدئوی نمایش ساخت استوانه توخالی (Tube) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه مرکز دو دایره (چون مرکزشان مشترک است) می باشند (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Inner Radius برابر شعاع کوچکتر (دایره مربوط به بخش خالی درون استوانه) و Outer Radius برابر شعاع دایره بزرگتر است.
ساخت چنبره (Torus)، در 3D Studio Max :
با استفاده از گزینه Torus می توانیم یک چنبره (Torus) در 3D Studio Max بسازیم. دقت شود که سطح مقطع یک چنبره (Torus) ، به شکل دایره می باشد. این سطح مقطع، خود بر روی محیط یک دایره چرخانده شده تا جسم چنبره (Torus) ساخته شود. بنابراین در ساختار چنبره (Torus)، با دو دایره سر و کار داریم. یکی دایره اصلی که در واقع اندازه کلی جسم را تعیین می کند و دیگری دایره مربوط به سطح مقطع.
اگر از موس برای ساخت چنبره (Torus) در Viewport استفاده کنیم، در محلی که می خواهیم مرکز دایره اصلی (که اندازه چنبره را مشخص می کند) قرار بگیرد، با موس کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و آنگاه موس را حرکت می دهیم تا اندازه آن برابر اندازه مورد نظرمان شود و سپس کلید موس را رها می کنیم تا اندازه دایره مشخص شود، آنگاه موس را حرکت می دهیم تا اندازه مربوط به دایره متناظر با سطح مقطع، مشخص شود. آنگاه دوباره با موس کلیک می کنیم تا چنبره (Torus) ساخته شود. دقت شود که در این حالت، ما با تغییر دادن اندازه دایره سطح مقطع، در واقع دایره اصلی را هم دوباره تغییر می دهیم (در مرحله اول، حدود دایره اصلی را مشخص کرده ایم).
ویدئوی نمایش ساخت چنبره (Torus) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه مرکز دایره اصلی (تعیین کننده اندازه کلی چنبره) می باشند (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Major Radius برابر شعاع دایره اصلی و Minor Radius برابر شعاع دایره سطح مقطع است.
ساخت هرم (Pyramid)، در 3D Studio Max :
با استفاده از گزینه Pyramid ، می توانیم یک هرم (Pyramid) در 3D Studio Max بسازیم.
اگر از موس برای ساخت هرم (Pyramid) در Viewport استفاده کنیم، در محلی که می خواهیم ساخت مستطیل کف هرم (Pyramid) شروع شود، با موس کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و آنگاه موس را حرکت می دهیم تا مستطیل کف هرم (Pyramid) برابر اندازه مورد نظرمان شود، اکنون کلید موس را رها می کنیم تا ساخت مستطیل کف هرم (Pyramid) تمام شود. سپس موس را در جهت عمود بر مستطیل ساخته شده حرکت می دهیم تا ارتفاع هرم نیز برابر اندازه مورد نظرمان گردد و آنگاه با موس کلیک می نماییم تا هرم (Pyramid) ساخته شود.
ویدئوی نمایش ساخت هرم (Pyramid) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه شروع ساخت مستطیل کف هرم (Pyramid) می باشند (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Width و Depth برابر اندازه دو ضلع مستطیل کف هرم (Pyramid) بوده و Height برابر ارتفاع است.
ساخت صفحه (Plane)، در 3D Studio Max :
گزینه Plane برای ساخت صفحه (Plane) در 3D Studio Max به کار می رود. یک صفحه (Plane)، تنها دو بعد دارد و هیچ ضخامتی در بعد سوم نخواهد داشت. برای ساخت یک صفحه (Plane)، تنها باید مختصات نقطه شروع ساخت آن و اندازه مربوط به دو بعد (دو ضلع) آن را بدانیم.
اگر از موس برای ساخت صفحه (Plane) در Viewport استفاده کنیم، در محلی که می خواهیم ساخت صفحه (Plane) شروع شود، با موس کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و آنگاه موس را حرکت می دهیم تا اندازه صفحه (Plane) در دو بعد برابر اندازه های مورد نظرمان شود، اکنون کلید موس را رها می کنیم تا صفحه (Plane) ساخته شود.
ویدئوی نمایش ساخت صفحه (Plane) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه شروع ساخت صفحه (Plane) می باشند (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Width و Length برابر اندازه صفحه (Plane) در دو بعد است.
ساخت قوری چای (Teapot)، در 3D Studio Max :
جسم هایی که تاکنون شرح دادیم، همگی اشکال هندسی ساده بودند، اما در کنار آنها، یک جسم پیچیده تر با شکل قوری چای (Teapot) نیز در نظر گرفته شده است تا اگر قصد داشتیم که یک جسم پیچیده و از پیش ساخته شده را در منظره به کار ببریم، این مورد در نرم افزار 3D Studio Max در دسترس باشد.
اگر از موس برای ساخت قوری چای (Teapot) در Viewport استفاده کنیم، باید قوری چای (Teapot) را مشابه یک کره در نظر بگیرید و در محلی که می خواهیم مرکز آن باشد، با موس کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و آنگاه موس را حرکت می دهیم تا اندازه قوری چای (Teapot) برابر اندازه مورد نظرمان شود، اکنون کلید موس را رها می کنیم تا قوری چای (Teapot) ساخته شود.
ویدئوی نمایش ساخت قوری چای (Teapot) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
گزینه های ساخت با وارد کردن پارامترها :
X و Y و Z ، مختصات نقطه مرکز قوری چای (Teapot) می باشند (اگر قوری چای (Teapot) را مثل یک کره در نظر بگیریم) (مختصات نقطه در فضای سه بعدی). Radius نیز بزرگی قوری چای (Teapot) را تعیین می کند (اگر قوری چای (Teapot) را مثل یک کره در نظر بگیریم، Radius شعاع آن خواهد بود).
ساخت متن (TextPlus)، در 3D Studio Max :
گزینه TextPlus به ما امکان ساخت یک متن دلخواه در 3D Studio Max را می دهد.
اگر از موس برای ساخت متن (TextPlus) در Viewport استفاده کنیم، ابتدا باید متن مورد نظرمان (مثلا عبارت kelidestan.com) را در قسمت Text در بین گزینه های نمایش داده شده، تایپ کنیم و سپس در محلی که می خواهیم ساخت متن شروع شود، با موس کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و آنگاه موس را حرکت می دهیم تا اندازه متن (TextPlus) برابر اندازه مورد نظرمان شود، اکنون کلید موس را رها می کنیم تا متن (TextPlus) ساخته شود.
ویدئوی نمایش ساخت متن (TextPlus) با موس (در Viewport)، در 3D Studio Max :
گزینه ها :
- فهرست مباحث
- 1 معرفی نرم افزار 3D Studio Max
- 2 آشنایی با بخش های مختلف پنجره اصلی و ساخت اولین پروژه و ذخیره (save) کردن آن، در 3D Studio Max
- 3 تغییر چیدمان بخش ها در پنجره اصلی نرم افزار 3D Studio Max
- 4 ساخت اولین جسم (یک مکعب مستطیل - جعبه - Box) در منظره، به دو روش مختلف (با موس در Viewport یا با وارد کردن اندازه ها و مختصات دقیق)، در 3D Studio Max
- 5 معرفی اجسام ساده و آماده برای ساخت (مکعب مستطیل، کره، استوانه و ...)، در 3D Studio Max
- 6 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، با استفاده از کلیک های موس، با گزینه Select Object ، در 3D Studio Max
- 7 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، بر اساس نام جسم ها، با گزینه Select by Name ، در 3D Studio Max
- 8 انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max
- 9 شکل ها و شیوه های رسم ((کادر)) با موس برای انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، در 3D Studio Max
- 10 حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max
- 11 چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.