انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، بر اساس نام جسم ها، با گزینه Select by Name ، در 3D Studio Max
یک امکان مفید در نرم افزار 3D Studio Max ، قابلیت انتخاب جسم های موجود در منظره، بر اساس نام آنها می باشد. ممکن است تعداد جسم های موجود در منظره زیاد باشد و یا اینکه به دلیل نزدیکی و یا بر روی هم قرار گرفتن جسم ها، انتخاب آنها با استفاده از موس سخت باشد، در این مواقع می توانیم جسم مورد نظرمان را بر اساس نام آن انتخاب کنیم (نامگذاری مناسب جسم ها در منظره های شلوغ، می تواند این فرآیند را آسان تر کند، به گونه ای که با دیدن هر نام، سریعا متوجه شوید که مربوط به کدام جسم است).
فرض کنید که در 3D Studio Max ، سه جسم (از نوع مکعب مستطیل - Box) ساخته شده باشد :
برای انتخاب یک جسم بر اساس نام آن، ابتدا باید گزینه Select by Name در بخش Main Toolbar را با موس انتخاب می کنیم :
پنجره ای به شکل زیر نمایش داده می شود :
در این پنجره، لیست جسم های موجود در منظره وجود دارد (خود 3D Studio Max یک نامگذاری پیش فرض برای جسم هایی که ساخته می شوند، در نظر می گیرد، اما بنده قبلا با تغییر نام آنها، عبارت -kelidestan را نیز در ابتدای نام آنها قرار داده ام).
در این پنجره، می توانیم یک یا چند نام (در واقع، یک یا چند جسم) را با کلیک های موس انتخاب کنیم، فقط نکته مهم این است که اگر می خواهیم چند نام را با موس انتخاب کنیم، باید کلید Ctrl از کیبورد را زده و نگه داریم. به عنوان مثال، نام اول و نام سوم را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه OK کلیک می نماییم :
بنابراین دو جسم مورد نظر، به صورت انتخاب شده در می آیند :
- فهرست مباحث
- 1 معرفی نرم افزار 3D Studio Max
- 2 آشنایی با بخش های مختلف پنجره اصلی و ساخت اولین پروژه و ذخیره (save) کردن آن، در 3D Studio Max
- 3 تغییر چیدمان بخش ها در پنجره اصلی نرم افزار 3D Studio Max
- 4 ساخت اولین جسم (یک مکعب مستطیل - جعبه - Box) در منظره، به دو روش مختلف (با موس در Viewport یا با وارد کردن اندازه ها و مختصات دقیق)، در 3D Studio Max
- 5 معرفی اجسام ساده و آماده برای ساخت (مکعب مستطیل، کره، استوانه و ...)، در 3D Studio Max
- 6 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، با استفاده از کلیک های موس، با گزینه Select Object ، در 3D Studio Max
- 7 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، بر اساس نام جسم ها، با گزینه Select by Name ، در 3D Studio Max
- 8 انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max
- 9 شکل ها و شیوه های رسم ((کادر)) با موس برای انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، در 3D Studio Max
- 10 حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max
- 11 چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.