شکل ها و شیوه های رسم ((کادر)) با موس برای انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، در 3D Studio Max
در کلید شماره 22624 ، نحوه انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی)، را شرح دادیم. در همانجا به گزینه ای اشاره کردیم که با تغییر آن می توانستیم که به غیر از شکل پیش فرض (مستطیل) و شیوه رسم کادر پیش فرض، شکل ها و شیوه های دیگری را برای رسم کادر (در واقع برای انتخاب دسته جمعی جسم ها) به کار ببریم :
اکنون می خواهیم که حالت های مختلف آن گزینه را شرح بدهیم تا ببینیم که هر یک چه ویژگی هایی را در اختیار ما قرار می دهند.
برای گزینه هایی که به شکل رسم کادر می باشند، همان دو حالت مربوط به انتخاب هنگام قرار داشتن ((کل)) جسم در کادر و یا قرار داشتن ((بخشی یا کل)) جسم در کادر، وجود دارد (بر اساس گزینه گزینه Window / Crossing) :
بنابراین از تکرار آن خودداری می کنیم و برای یادآوری آن، می توانید کلید شماره 22624 را بخوانید.
شکل مستطیل (گزینه Rectangular Selection Region) :
شکل پیش فرض می باشد که امکان رسم یک کادر مستطیلی شکل را به ما می دهد :
مثال :
شکل دایره (گزینه Circular Selection Region) :
امکان رسم یک کادر دایره ای شکل را به ما می دهد :
مثال :
رسم کادر با خط های مستقیم ناشی از اتصال نقاط کلیک موس (گزینه Fence Selection Region) :
با این گزینه، می توانیم کادر مورد نظرمان را بر اساس نقاط انتخابی توسط کلیک های موس و خط های مستقیمی که بین آنها ایجاد می شود، بسازیم. چون باید کادر به صورت بسته باشد، باید آخرین کلیک موس (آخرین نقطه) بر روی نقطه ابتدایی (اولین کلیک موس) صورت گیرد تا کادر به درستی ساخته شود (اگر موس را بر روی نقطه ابتدایی ببریم، موس تغییر شکل می دهد تا این موضوع را متوجه شویم که در محل مناسب قرار گرفته است) :
مثال :
رسم کادر با کشیدن یک منحنی بسته توسط موس (گزینه Lasso Selection Region) :
با این گزینه، می توانیم یک منحنی بسته را توسط موس رسم کنیم. منحنی حتما باید بسته باشد، یعنی باید موس را در انتها بر روی نقطه شروع ببریم (اگر موس را بر روی نقطه ابتدایی ببریم، موس تغییر شکل می دهد تا این موضوع را متوجه شویم که در محل مناسب قرار گرفته است) :
مثال :
انتخاب جسم ها با بردن موس بر روی آنها، به شکلی پیوسته (نه با کلیک موس) (گزینه Paint Selection Region) :
با این گزینه، جسم هایی که موس بر روی آنها برود، به صورت انتخاب شده در می آیند. دقت شود که در این حالت، نیازی به کلیک موس بر روی تک تک جسم های مورد نظرمان نداریم و تنها باید یک بار با موس کلیک نموده و کلید موس را نگه داریم و آنگاه موس بر روی هر جسمی که برود، آن جسم به حالت انتخاب شده در می آید (در حالت معمولی بود که باید با کلیک های جداگانه موس، جسم ها را انتخاب می کردیم) :
مثال :
- فهرست مباحث
- 1 معرفی نرم افزار 3D Studio Max
- 2 آشنایی با بخش های مختلف پنجره اصلی و ساخت اولین پروژه و ذخیره (save) کردن آن، در 3D Studio Max
- 3 تغییر چیدمان بخش ها در پنجره اصلی نرم افزار 3D Studio Max
- 4 ساخت اولین جسم (یک مکعب مستطیل - جعبه - Box) در منظره، به دو روش مختلف (با موس در Viewport یا با وارد کردن اندازه ها و مختصات دقیق)، در 3D Studio Max
- 5 معرفی اجسام ساده و آماده برای ساخت (مکعب مستطیل، کره، استوانه و ...)، در 3D Studio Max
- 6 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، با استفاده از کلیک های موس، با گزینه Select Object ، در 3D Studio Max
- 7 انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، بر اساس نام جسم ها، با گزینه Select by Name ، در 3D Studio Max
- 8 انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max
- 9 شکل ها و شیوه های رسم ((کادر)) با موس برای انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، در 3D Studio Max
- 10 حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max
- 11 چرخاندن (Rotate) یک جسم در منظره، در جهت های مختلف، با گزینه Select and Rotate ، در 3D Studio Max
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.