ساخت آسان یک activity جدید، در برنامه eclipse
همان طور که قبلا شرح دادیم، برای ساخت یک activity جدید در پروژه اندروید، باید سه مرحله را انجام بدهیم. اول اینکه باید یک فایل java برای آن activity بسازیم (ساخت یک کلاس به صورت توسعه کلاس Activity)، سپس در مرحله دوم، یک فایل xml متناظر برای آن activity ایجاد کنیم که شامل اجزای گرافیکی activity خواهد بود. در مرحله سوم هم باید نام activity را در فایل AndroidManifest.xml پروژه اندروید ذکر نماییم. خوشبختانه در برنامه eclipse ، بخشی طراحی شده است که به وسیله آن، می توان این سه مرحله را به طور همزمان انجام داد و تنها باید در تعدادی پنجره، نام activity و یک سری ویژگی های آن را تعیین کنید. در ادامه، نحوه ساخت آسان یک activity جدید در برنامه اندروید را شرح خواهیم داد.
فرض کنید که در برنامه eclipse ، یک پروژه اندروید با نام Kelidestan.com داشته باشیم :
سپس بر روی نام پروژه اندروید، با موس، کلیک سمت راست کرده و آنگاه از منوی New ، گزینه Other را انتخاب می کنیم :
در پنجره ای که باز می شود، گزینه Android Activity را انتخاب می کنیم :
سپس در پنجره بعدی، نوع activity را انتخاب می کنیم. برای یک activity ، همان گزینه Blank Activity مناسب می باشد (با انتخاب هر کدام از گزینه ها، در پایین پنجره، توضیحاتی در مورد آنها نوشته خواهد شد) :
سپس در پنجره ای که باز می شود، باید نام activity ، نام فایل xml متناظر با آن و همچنین عنوان مربوط به activity (که در action bar نمایش داده می شود) را تعیین کنیم :
این سه مورد را بعدا هم می توان تغییر داد، بنابراین بیش از حد نمی خواهد در مورد انتخاب نام مناسب برای آنها، وقت بگذارید. فقط توصیه می کنم که نامگذاری به گونه ای باشد که اولا از نام activity متوجه بشوید که چه عملیاتی را انجام می دهد و دوم اینکه نام فایل xml متناظر با activity به گونه ای باشد که بعدا که تعداد activity ها و فایل های xml پروژه اندروید، زیاد می شود، به راحتی بتوانید تشخیص بدهید که هر فایل xml ، مربوط به کدام activity است.
پس از انتخاب نام ها، بر روی گزینه Finish کلیک می کنیم. مشاهده خواهید کرد که یک فایل java برای activity و یک فایل xml متناظر با آن، در پوشه (folder) با نام layout ، ساخته می شود :
علاوه بر این، اگر فایل AndroidManifest.xml پروژه اندروید را باز کنیم، مشاهده می کنیم که نام activity جدید، به طور خودکار، در آن درج شده است (به صورت یک تگ activity) :
<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
package="com.kelidestan.com"
android:versionCode="1"
android:versionName="1.0" >
<uses-sdk
android:minSdkVersion="8"
android:targetSdkVersion="18" />
<application
android:allowBackup="true"
android:icon="@drawable/ic_launcher"
android:label="@string/app_name"
android:theme="@style/AppTheme" >
<activity
android:name="com.kelidestan.com.MainActivity"
android:label="@string/app_name" >
<intent-filter>
<action android:name="android.intent.action.MAIN" />
<category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
</intent-filter>
</activity>
<activity
android:name="com.kelidestan.com.NewActiviity"
android:label="@string/title_activity_new_activiity" >
</activity>
</application>
</manifest>
منظورمان، این بخش از کدها می باشد :
android:name="com.kelidestan.com.NewActiviity"
android:label="@string/title_activity_new_activiity" >
</activity>
- فهرست مباحث
- 1 مقدمه برای شروع برنامه نویسی اندروید
- 2 نصب Software Development Kit یا به اختصار SDK
- 3 نصب Android SDK platform
- 4 نصب یک نسخه انتخابی از اندروید
- 5 شبیه سازی برنامه های ساخته شده برای اندروید، توسط یک دستگاه مجازی (Virtual Device)
- 6 نصب برنامه Eclipse
- 7 نصب Android Developer Tools یا به اختصار ADT
- 8 ساخت یک پروژه اندروید
- 9 اجرای پروژه اندروید در برنامه eclipse
- 10 ساخت یک فایل APK از پروژه اندروید، در برنامه eclipse
- 11 معرفی نرم افزار YouWave Android برای شبیه سازی سریعتر برنامه های اندروید
- 12 مفهوم acitivity در برنامه نویسی اندروید
- 13 آشنایی با کدهای مربوط به فایل java برای یک activity ، فایل xml متناظر با آن activity و همچنین فایل AndroidManifest.xml
- 14 علامت های مربوط به خطا و هشدار، در برنامه eclipse
- 15 ساخت یک برنامه اندروید تشکیل شده از دو activity
- 16 ساخت آسان یک activity جدید، در برنامه eclipse
- 17 تغییر نام یک activity یا یک فایل xml از پروژه اندروید، در برنامه eclipse و تذکر در مورد عدم نگرانی از تغییر نام این دو نوع فایل
- 18 تفاوت بین دو حالت LinearLayout و RelativeLayout برای نمایش فایل xml متناظر با activity ها
- 19 وارد کردن (import) یک پروژه اندروید، به درون برنامه eclipse
- 20 شبیه سازی برنامه های اندروید (اجرای فایل های apk) بر روی کامپیوتر، با نرم افزار BlueStacks App Player
- 21 استفاده از ProGuard برای سخت تر شدن مهندسی معکوس (reverse engineering) و استخراج کدهای فایل apk برنامه اندروید
- 22 اجرا (run) و یا خطایابی (debug) یک پروژه اندروید موجود در برنامه eclipse ، بر روی یک گوشی اندروید واقعی (از طریق اتصال گوشی به کامپیوتر، با کابل USB)
- 23 نوشتن پیام هایی برای نمایش در قسمت LogCat در برنامه Eclipse ، هنگام شبیه سازی برنامه اندروید توسط یک دستگاه مجازی (virtual device) یا هنگام اجرا و خطایابی برنامه اندروید بر روی یک گوشی اندروید واقعی، در برنامه نویسی اندروید
- 24 آموزش نصب و استفاده از نرم افزار Genymotion ، برای شبیه سازی برنامه های اندروید بر روی کامپیوتر
- 25 تفاوت بین نسخه اندروید (Android version) و API level و ذکر شماره های متناظر بین آنها
- 26 نصب نسخه های مختلف API از اندروید، در برنامه نویسی اندروید
- 27 تمام نکاتی که قبل از انتشار برنامه اندروید خود در فروشگاه های اندروید، باید به آنها توجه کنیم
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.