مفهوم acitivity در برنامه نویسی اندروید
برای آنکه با مفهوم activity در اندروید آشنا شوید، ابتدا در برنامه eclipse ، یک پروژه اندروید می سازیم و سپس مفهوم activity را بر اساس فایل های پروژه اندروید ساخته شده، شرح می دهیم.
در برنامه eclipse ، ابتدا یک پروژه اندروید با نام Kelidestan بسازید (نام package را برابر com.example.kelidestan انتخاب کنید. نام activity اصلی را نمی خواهد تغییر دهید و همان نامی باشد که به طور اتوماتیک نمایش داده شده)
پس از ساخت پروژه، نام آن در ستون سمت چپ برنامه eclipse نمایش داده می شود :
به سه فایلی که در فولدربندی پروژه اندروید، آنها را با کادر قرمز نمایش داده ایم دقت کنید. فایل MainActivity.java همان activity اصلی برنامه اندرویدی است که داریم آن را می سازیم. در هنگام ساخت پروژه، می توانستیم نام آن را تغییر دهیم ولی فعلا اهمیتی ندارد و با همین نام، پروژه را ساخته ایم.
خوب حالا بگوییم که اصلا activity چیست. زمانی که شما یک برنامه اندروید را باز می کنید (بر روی گوشی اندروید خود)، ابتدا صفحه ابتدایی آن برنامه می آید که معمولا دارای گزینه های مختلفی است که شما اگر به هر کدام از گزینه ها اشاره کنید، یک صفحه جدید می آید (صفحه قبلی را دیگر نخواهید دید). در برنامه نویسی اندروید، به هر یک از این صفحات برنامه اندروید، یک activity گفته می شود. در واقع ساختار اصلی برنامه اندروید، بر اساس activity ها می باشد و شما تعیین می کنید که برنامه اندروید دارای چه تعداد activity باشد و در هر activity چه اطلاعاتی به کاربر نمایش داده شود و چه فعل و انفعالاتی بین انتخاب های کاربر و آن activity باید رخ دهد.
اگر هنوز مفهوم activity را به خوبی درک نکرده اید، می توان یک سایت اینترنتی را مثال زد. شما در سایت می توانید با کلیک بر روی یک گزینه، به یک صفحه دیگر از سایت بروید. همچنین در سایت، به تعداد صفحات، فایل هایی ساخته شده است که کاربر با فراخوانی هر صفحه، می تواند اطلاعات آن را مشاهده کند. همان طور که هر صفحه سایت، ناشی از یک فایل ساخته شده بر روی سرور می باشد، هر صفحه از برنامه اندروید نیز ناشی از یک activity می باشد که در آن برنامه اندروید، آن activity ساخته شده است.
زمانی که شما یک پروژه اندروید در برنامه eclipse می سازید، آن پروژه تنها دارای یک activity است که همان activity اصلی برنامه اندروید است. زمانی که کاربر، وارد برنامه اندروید در گوشی خود می شود، اولین صفحه ای که به وی نمایش داده می شود، همان صفحه مربوط به activity اصلی است. حال شما با توسعه پروژه اندروید، می توانید تعدادی دیگر activity برای پروژه اندروید بسازید.
یک بار دیگر، تصویر فولدربندی پروژه اندروید را نمایش می دهیم :
همان طور که در تصویر فولدربندی پروژه مشاهده می کنید، در زیر نام package پروژه اندروید (در اینجا با نام com.example.kelidestan)، برای هر activity ، یک فایل با نام آن activity و با پسوند java ساخته می شود. علاوه براین، در فولدر res (فولدر منابع، resource) و در زیر شاخه layout ، یک فایل xml ، با نامی دلخواه، باید برای آن activity ساخته شود (نحوه ساخت فایل ها را در مبحثی دیگر توضیح می دهیم و فعلا، تنها روند کلی را خواهیم گفت). همچنین در فایل AndroidManifest.xml ، باید تمامی activity های ساخته شده برای برنامه اندروید، ذکر شوند. فایل AndroidManifest.xml یک سری اطلاعات کلی در مورد برنامه اندروید ساخته شده ارائه می دهد.
اگر شما یک activity جدید برای پروژه اندروید بسازید، باید یک گزینه در activity های موجود در پروژه قرار دهید تا کاربر با اشاره به آن گزینه، وارد آن activity شود (مشابه مفهوم ساخت لینک در وب سایت).
بنابراین مراحل اصلی ساخت یک activity را می توان به صورت زیر ذکر نمود :
1- ساخت فایلی با نام آن activity و با پسوند java در پوشه src و در زیر شاخه package پروژه اندروید.
2- ساخت فایل xml برای آن activity ، در فولدر res (فولدر منابع، resource) و در زیر شاخه layout
3- ذکر کردن activity ساخته شده، در فایل AndroidManifest.xml
4- قرار دادن یک گزینه در activity های دیگر (یا تنها یک activity دیگر) برای دسترسی کاربر به آن activity
البته این مراحل را تنها به طور کلی شرح دادیم و در مبحثی دیگر، روش ساخت یک activity را با جزئیات کامل، شرح خواهیم داد.
- فهرست مباحث
- 1 مقدمه برای شروع برنامه نویسی اندروید
- 2 نصب Software Development Kit یا به اختصار SDK
- 3 نصب Android SDK platform
- 4 نصب یک نسخه انتخابی از اندروید
- 5 شبیه سازی برنامه های ساخته شده برای اندروید، توسط یک دستگاه مجازی (Virtual Device)
- 6 نصب برنامه Eclipse
- 7 نصب Android Developer Tools یا به اختصار ADT
- 8 ساخت یک پروژه اندروید
- 9 اجرای پروژه اندروید در برنامه eclipse
- 10 ساخت یک فایل APK از پروژه اندروید، در برنامه eclipse
- 11 معرفی نرم افزار YouWave Android برای شبیه سازی سریعتر برنامه های اندروید
- 12 مفهوم acitivity در برنامه نویسی اندروید
- 13 آشنایی با کدهای مربوط به فایل java برای یک activity ، فایل xml متناظر با آن activity و همچنین فایل AndroidManifest.xml
- 14 علامت های مربوط به خطا و هشدار، در برنامه eclipse
- 15 ساخت یک برنامه اندروید تشکیل شده از دو activity
- 16 ساخت آسان یک activity جدید، در برنامه eclipse
- 17 تغییر نام یک activity یا یک فایل xml از پروژه اندروید، در برنامه eclipse و تذکر در مورد عدم نگرانی از تغییر نام این دو نوع فایل
- 18 تفاوت بین دو حالت LinearLayout و RelativeLayout برای نمایش فایل xml متناظر با activity ها
- 19 وارد کردن (import) یک پروژه اندروید، به درون برنامه eclipse
- 20 شبیه سازی برنامه های اندروید (اجرای فایل های apk) بر روی کامپیوتر، با نرم افزار BlueStacks App Player
- 21 استفاده از ProGuard برای سخت تر شدن مهندسی معکوس (reverse engineering) و استخراج کدهای فایل apk برنامه اندروید
- 22 اجرا (run) و یا خطایابی (debug) یک پروژه اندروید موجود در برنامه eclipse ، بر روی یک گوشی اندروید واقعی (از طریق اتصال گوشی به کامپیوتر، با کابل USB)
- 23 نوشتن پیام هایی برای نمایش در قسمت LogCat در برنامه Eclipse ، هنگام شبیه سازی برنامه اندروید توسط یک دستگاه مجازی (virtual device) یا هنگام اجرا و خطایابی برنامه اندروید بر روی یک گوشی اندروید واقعی، در برنامه نویسی اندروید
- 24 آموزش نصب و استفاده از نرم افزار Genymotion ، برای شبیه سازی برنامه های اندروید بر روی کامپیوتر
- 25 تفاوت بین نسخه اندروید (Android version) و API level و ذکر شماره های متناظر بین آنها
- 26 نصب نسخه های مختلف API از اندروید، در برنامه نویسی اندروید
- 27 تمام نکاتی که قبل از انتشار برنامه اندروید خود در فروشگاه های اندروید، باید به آنها توجه کنیم
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.
مطالبتان فوق العاده قوی و برای هر کارآموزی با هر سطح دانشی مفید می باشد. به نظر می رسد زحمت فراوانی برای اینکار کشیده شده و جای تقدیر دارد که مباحث مقدماتی انقدر ساده شده و در اختیار کاربرهای تازه کار که کمی گنگ هستند که بسیار ملموس می باشد گذاشته شده است. نهایت تشکر را دارم.
جای تاسف دارد که بسیاری از افراد برای مقاصد مالی خود در ساخت کتابچه های اندرویدی بسیاری از این مطالب را برداشته و با نام خود در فروشگاههای اندرویدی بفروش می رسانند. این کار هم سرقت ادبی و هم سرقت مالی است و باید در ایران عزیزمان اینکار هم فرهنگ سازی شود تا هرکسی پول دسترنج خودش رو بخورد و در حق بقیه اجحاف نشود.
بسیار ممنون از سایت کلیدستان