نصب یک نسخه انتخابی از اندروید
در این مرحله، نوبت می رسد به دانلود و نصب اندروید (Android SDK platform). اندروید (Android SDK platform) دارای نسخه های مختلف است و اکنون شما باید انتخاب کنید که برای کدام نسخه از اندروید قصد دارید که برنامه بنویسید. این انتخاب شما باید بر اساس برنامه ای که می خواهید بنویسید و همچنین نسخه های اندروید نصب شده بر روی گوشی های موبایل کاربران باشد.
یک مثال فرضی برایتان می زنم، فرض کنید شما می خواهید یک برنامه ساده بنویسید که بر روی Android SDK platform 2.1 قابل نوشتن می باشد (امکانات لازم برای اجرای برنامه را برآورده می کند) اما شما آن را با یک نسخه بالاتر می نویسید و در آن کدهایی می نویسید که در نسخه های پایین تر از اندروید قابل اجرا شدن نیستند، بنابراین این موضوع باعث می شود کسانی که نسخه 2.1 را بر روی گوشی خود دارند، نتوانند برنامه را نصب کنند، بنابراین شما بی خود و بدون دلیل، کاربران دارای نسخه 2.1 را از دست داده اید. اگر فعلا قرار نیست از امکانات نسخه های بالاتر استفاده کنید، می توانید نسخه 2.1 را نصب کنید (البته اگر نسخه های بالاتر را دانلود و نصب کنید، در این مورد به مشکل بر نمی خورید زیرا هنگام ساختن یک پروژه اندروید، می توانید حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای برنامه را مشخص کنید تا هنگام ساخت برنامه خیالتان راحت باشد که کسانی که آن نسخه از اندروید را دارند می توانند از برنامه شما به طور صحیح استفاده کنند). یا اینکه می توانید نسخه های جدید اندروید را نصب کنید، اما کدهایی را در آنها به کار ببرید که در نسخه های قبل تر هم قابل اجرا باشد و نکات مرتبط با این موضوع را رعایت نمایید (معمولا خود نرم افزارهای های برنامه نویسی اندروید، تذکر می دهند که چه کدهایی در نسخه های پایین تر از اندروید اجرا نمی شوند و یا اینکه آن کدها در نسخه های جدید از اندروید، به صورت کامل حذف شده اند، بنابراین نیاز نیست که خیلی نگران انتخاب نسخه باشید و همینکه یک نسخه نسبتا جدید و یا یک نسخه قدیمی که نیاز های شما را برطرف کند را انتخاب نمایید، کافی می باشد).
به عنوان مثال، فرض کنید بخواهیم نسخه 2.1 اندروید را نصب کنیم. برای نصب Android SDK platform 2.1 (این نسخه را API-7 می نامند)، فایل آن را از اینترنت دانلود کنید.
پس از دانلود، ابتدا فایل را از حالت zip درآورید. درون آن یک فولدر به نام android-7 وجود دارد (وارد فولدر بشوید و چک کنید که شامل تعدادی فولدر و فایل باشد، زیرا ممکن است فایل دانلود شده به صورت دو فولدر تو در تو باشد که هر دو دارای نام android-7 باشند). به محل نصب SDK برید و سپس فولدر با نام platforms را باز کنید. باید همان فولدر با نام android-7 را در اینجا کپی کنید (درون فولدر platforms). با این کپی، Android SDK platform 2.1 نصب می شود.
اکنون اگر Android SDK Manager را اجرا کنید، پنجره زیر را نمایش می دهد که در آن یک گزینه با نام Android 2.1 ایجاد شده است :
معمولا به همراه نصب یک نسخه اندروید، توصیه می شود که مثال های ساده آن که توسط گوگل ارائه می شود نیز دانلود شود. این مثال ها را می توانید از اینترنت دانلود کنید.
پس از دانلود فایل، آن را از حالت zip درآورید. این فایل حاوی یک فولدر به نام android-7 می باشد. اکنون به محل نصب SDK برید و یک فولدر با نام samples در آنجا بسازید. فولدر android-7 ذکر شده را درون این فولدر ساخته شده، کپی کنید.
اکنون اگر Android SDK Manager را اجرا کنید، پنجره زیر را نمایش می دهد که در آن یک گزینه با نام Samples for SDK ایجاد شده است :
- فهرست مباحث
- 1 مقدمه برای شروع برنامه نویسی اندروید
- 2 نصب Software Development Kit یا به اختصار SDK
- 3 نصب Android SDK platform
- 4 نصب یک نسخه انتخابی از اندروید
- 5 شبیه سازی برنامه های ساخته شده برای اندروید، توسط یک دستگاه مجازی (Virtual Device)
- 6 نصب برنامه Eclipse
- 7 نصب Android Developer Tools یا به اختصار ADT
- 8 ساخت یک پروژه اندروید
- 9 اجرای پروژه اندروید در برنامه eclipse
- 10 ساخت یک فایل APK از پروژه اندروید، در برنامه eclipse
- 11 معرفی نرم افزار YouWave Android برای شبیه سازی سریعتر برنامه های اندروید
- 12 مفهوم acitivity در برنامه نویسی اندروید
- 13 آشنایی با کدهای مربوط به فایل java برای یک activity ، فایل xml متناظر با آن activity و همچنین فایل AndroidManifest.xml
- 14 علامت های مربوط به خطا و هشدار، در برنامه eclipse
- 15 ساخت یک برنامه اندروید تشکیل شده از دو activity
- 16 ساخت آسان یک activity جدید، در برنامه eclipse
- 17 تغییر نام یک activity یا یک فایل xml از پروژه اندروید، در برنامه eclipse و تذکر در مورد عدم نگرانی از تغییر نام این دو نوع فایل
- 18 تفاوت بین دو حالت LinearLayout و RelativeLayout برای نمایش فایل xml متناظر با activity ها
- 19 وارد کردن (import) یک پروژه اندروید، به درون برنامه eclipse
- 20 شبیه سازی برنامه های اندروید (اجرای فایل های apk) بر روی کامپیوتر، با نرم افزار BlueStacks App Player
- 21 استفاده از ProGuard برای سخت تر شدن مهندسی معکوس (reverse engineering) و استخراج کدهای فایل apk برنامه اندروید
- 22 اجرا (run) و یا خطایابی (debug) یک پروژه اندروید موجود در برنامه eclipse ، بر روی یک گوشی اندروید واقعی (از طریق اتصال گوشی به کامپیوتر، با کابل USB)
- 23 نوشتن پیام هایی برای نمایش در قسمت LogCat در برنامه Eclipse ، هنگام شبیه سازی برنامه اندروید توسط یک دستگاه مجازی (virtual device) یا هنگام اجرا و خطایابی برنامه اندروید بر روی یک گوشی اندروید واقعی، در برنامه نویسی اندروید
- 24 آموزش نصب و استفاده از نرم افزار Genymotion ، برای شبیه سازی برنامه های اندروید بر روی کامپیوتر
- 25 تفاوت بین نسخه اندروید (Android version) و API level و ذکر شماره های متناظر بین آنها
- 26 نصب نسخه های مختلف API از اندروید، در برنامه نویسی اندروید
- 27 تمام نکاتی که قبل از انتشار برنامه اندروید خود در فروشگاه های اندروید، باید به آنها توجه کنیم
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.