چندتایی ها (Tuple)، در پایتون (Python)
در پایتون (Python)، به دنباله ای از اشیاء (objects) که تغییرناپذیر هستند، چندتایی (Tuple) گفته می شود. اشیاء (objects) مورد نظر می توانند از نوع رشته (String)، عدد صحیح (Integer) یا ... باشند.
تعریف یک چندتایی (Tuple) در پایتون (Python)، می تواند با قرار دادن علامت , در بین عناصر آن، صورت گیرد :
نتیجه :
علاوه بر شکل بالا، علامت های پرانتز () نیز می توانند در ابتدا و انتها قرار گیرند :
نتیجه :
اگر چندتایی (Tuple) تنها دارای یک عنصر باشد، باید حتما علامت , بعد از عنصر مورد نظر نوشته شود. برای درک بهتر این موضوع، به مثال زیر توجه کنید :
نتیجه :
مشاهده می کنید که دو متغیر اول از نوع tuple بوده و دو متغیر دوم از نوع int می باشند.
خواندن مقادیر (values) ذخیره شده در یک چندتایی (Tuple)، در پایتون (Python) :
به عناصر موجود در یک چندتایی (Tuple)، بر اساس شماره متناظر با آنها، می توانیم ارجاع بدهیم. یعنی شماره متناظر با اولین عنصر موجود در چندتایی (Tuple) برابر 0 می باشد (نه 1) و شماره متناظر با عنصر بعدی برابر 1 و همین طور شماره های 2 و 3 و 4 و ... برای عناصر بعدی خواهد بود.
بنابراین بر اساس شماره های متناظر با عنصرهای موجود در چندتایی (Tuple) که در میان علامت های [] قرار می گیرند، عناصر مورد نظرمان را از چندتایی می خوانیم. به عنوان مثال :
نتیجه :
خواندن چند مقدار پشت سرهم از یک چندتایی (Tuple)، در پایتون (Python) :
برای خواندن عناصر از شماره N تا شماره M از یک چندتایی با نام tuple_1 ، کد زیر را می نویسیم :
به مثال زیر توجه کنید :
نتیجه :
- فهرست مباحث
- 1 معرفی زبان برنامه نویسی پایتون (Python)
- 2 نصب پایتون (Python)
- 3 نصب PyCharm (یک محیط برنامه نویسی برای Python) و ساخت یک پروژه پایتون (Python) در آن
- 4 معرفی عملگرهای کار با اعداد و بحث در مورد اولویت های آنها، در پایتون (Python)
- 5 تعریف متغیرها (Variables)، در پایتون (Python)
- 6 وارد کردن (import) کتابخانه ها (libraries) (یا در واقع Module ها) برای استفاده از توابع (functions)، کلاس ها (classes) و روش های (methods) تعریف شده در آنها، در پایتون (Python)
- 7 دانلود و نصب یک ماژول (Module) پایتون (Python)، توسط نرم افزار PyCharm
- 8 نوشتن توضیحات (comments)، در پایتون (Python)
- 9 اجرای کدهای موجود در یک فایل پایتون (با پسوند py) دیگر، در بین کدهای فایل پایتون فعلی، با وارد (import) کردن آن، در پایتون (Python)
- 10 تعریف یک تابع (Function) جدید، در پایتون (Python)
- 11 ساخت فهرست ها (لیست ها) (List)، در پایتون (Python)
- 12 چندتایی ها (Tuple)، در پایتون (Python)
- 13 دیکشنری ها (dictionary)، در پایتون (Python)
- 14 مجموعه ها (Set)، در پایتون (Python)
- 15 چک کردن عبارت های شرطی (Condition Statement) (اجرای دستورات شرطی)، با if و else و elif ، در پایتون (Python)
- 16 ساخت حلقه (Loop)، با for ، در پایتون (Python)
- 17 ساخت حلقه (Loop)، با while ، در پایتون (Python)
- 18 نصب نسخه های مختلف پایتون (python) به صورت همزمان و انتخاب هر یک از آنها برای اجرای کدهای پایتون (به عنوان مفسر - Interpreter)، در نرم افزار PyCharm
- 19 تغییر نسخه پایتون (python) به کار رفته به عنوان مفسر (Interpreter) در یک پروژه پایتون، در نرم افزار PyCharm ، بعد از ساخت پروژه پایتون
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.