اجرای دستورات شرطی به صورت حالت بندی شده، با دستورهای switch و case ، در زبان برنامه نویسی C
دستورهای switch و case در زبان برنامه نویسی C ، به ما این امکان را می دهند که بر اساس مقدار یک متغیر، کدهای مختلفی را برای اجرا تعیین کنیم. یعنی ما حالت های مختلفی را برای مقدار آن متغیر در نظر می گیریم و بنابراین مقدار متغیر برابر هر یک از مقادیر در نظر گرفته شده که بود، آنگاه کدهای مورد نظر ما متناسب با آن مقدار، اجرا خواهد شد.
علاوه بر این، می توانیم تعیین کنیم که اگر مقدار متغیر برابر هیچیک از مقادیر فرض شده توسط ما نبود، آنگاه یک سری کد پیش فرض (default) اجرا شوند.
به مثال زیر توجه کنید :
کدهای مرتبط با دستورهای switch و case را به صورت زیر می نویسیم :
ابتدا متغیری با نام value تعریف کرده ایم (حالت بندی اجرای کدهای مختلف بر اساس مقدار متغیر value خواهد بود) :
کد زیر تعین کرده است که حالت بندی اجرای کدهای مختلف، بر اساس مقدار متغیر value می باشد :
این بخش از کدها را ببینید :
این کدها، تعیین کرده اند که اگر مقدار متغیر value برابر کاراکتر A بود، آنگاه کدهای زیر اجرا شوند :
دستور printf برای چاپ یک متن در خروجی به کار می رود و دستور break نیز باعث می شود که سایر حالت های تعیین شده توسط switch بررسی نشوند.
این بخش از کدها را ببینید :
کد بالا تعیین کرده است که اگر مقدار متغیر value برابر کاراکتر B یا C بود، آنگاه کدهای زیر اجرا شوند :
بخش زیر از کدها را در نظر بگیرید :
کدهای بالا، همان بخش مربوط به تعیین کدهای پیش فرض (default) می باشد، که مشخص می کند که اگر مقدار متغیر value برابر هیچیک از مقادیر فرض شده نبود، آنگاه کد پیش فرض زیر اجرا گردد :
بعد از دستورهای switch و case ، مقدار متغیر value را در خروجی چاپ می کنیم :
کد کامل برنامه C :
با اجرای برنامه C بالا، خروجی به صورت زیر می باشد :
حال فرض کنید که مقدار متغیر value را برابر کاراکتر D قرار دهیم :
آنگاه خروجی برنامه C به صورت زیر می باشد :
اکنون چنانچه مقدار متغیر value را برابر کاراکتر P قرار دهیم :
آنگاه خروجی برنامه C به صورت زیر می باشد (کدهای مربوط به حالت پیش فرض اجرا می شوند، زیرا ما اصلا حالتی که در آن مقدار متغیر value برابر کاراکتر P باشد را در نظر نگرفته بودیم) :
- فهرست مباحث
- 1 معرفی زبان برنامه نویسی C
- 2 معرفی نرم افزار Code::Blocks برای نوشتن کدهای زبان C و اجرای آنها
- 3 ساخت یک پروژه C جدید در نرم افزار Code::Blocks و اجرای پروژه
- 4 ساختار کلی کدهای یک فایل c ، در پروژه C
- 5 نمایش یک متن در خروجی، با استفاده از تابع printf ، در زبان برنامه نویسی C
- 6 نوشتن توضیحات (Comments)، در زبان برنامه نویسی C
- 7 کاراکترهای تبدیل (Conversion Characters) برای قرار دادن مقادیر مختلف (رشته، عدد صحیح، عدد اعشاری و ...) در یک متن خروجی، در زبان برنامه نویسی C
- 8 تعریف متغیرها (Variables)، در زبان برنامه نویسی C
- 9 تعریف یک متغیر از جنس کاراکتر (char) و تفاوت آن با رشته (String)، در زبان برنامه نویسی C
- 10 تعریف یک رشته (String) به صورت آرایه ای (Array) از جنس کاراکتر (char) و در نظر گرفتن String Terminator هنگام تعریف اندازه آرایه (Array)، در زبان برنامه نویسی C
- 11 تغییر مقدار یک رشته (String) ساخته شده بر اساس آرایه ای (Array) از جنس کاراکتر (char)، با تابع strcpy ، در زبان برنامه نویسی C
- 12 تعریف یک مقدار ثابت (Constant)، در زبان برنامه نویسی C
- 13 تعریف توابع (Functions)، در زبان برنامه نویسی C
- 14 ساخت یک فایل Header (با پسوند h) برای اجرای کدهای موجود در فایل Header ، در فایل فعلی (با include کردن آن)، در زبان برنامه نویسی C (در نرم افزار Code::Blocks)
- 15 دریافت یک مقدار از کاربر، توسط کیبورد، با تابع scanf ، در زبان برنامه نویسی C
- 16 عملگرهای حساب (Arithmetic Operators) (عملگرهای + و - و * و / و % و ++ و --)، در زبان برنامه نویسی C
- 17 اجرای دستورات شرطی، با دستور if ، در زبان برنامه نویسی C
- 18 اجرای دستورات شرطی، با استفاده از if و else ، در زبان برنامه نویسی C
- 19 ساخت حلقه (Loop)، با استفاده از دستور while ، در زبان برنامه نویسی C
- 20 ساخت حلقه (Loop)، با استفاده از دستور for ، در زبان برنامه نویسی C
- 21 ساخت حلقه (Loop)، با استفاده از دستور do...while ، در زبان برنامه نویسی C
- 22 اجرای دستورات شرطی به صورت حالت بندی شده، با دستورهای switch و case ، در زبان برنامه نویسی C
-
نکته : این فهرست مباحث، صرفا منتخبی از کلیدهای آموزشی این موضوع است (که خواندن متوالی آنها توصیه می شود) و برای دیدن کلیدهای آموزشی بیشتر از این موضوع، می توانید بر روی دسته بندی های ستون سمت راست کلیک نمایید.