استفاده از SharedPreferences برای ذخیره اطلاعات به صورت دائمی (تا هنگام uninstall برنامه)، در برنامه نویسی اندروید
روش هایی وجود دارد که برای ذخیره اطلاعات در برنامه اندروید به کار می روند، ولی عمر ذخیره اطلاعات، تنها به مدت زمان اجرای activity یا اجرای برنامه اندروید محدود می شود و با بسته شدن activity یا برنامه اندروید، آن اطلاعات نیز از بین می روند، اما گاهی نیاز داریم که اطلاعات را به گونه ای ذخیره کنیم که بعد از بسته شدن برنامه توسط کاربر و دوباره اجرا کردن برنامه، آن اطلاعات باز هم قابل بازیابی، تغییر و استفاده باشند. یک روش مناسب برای این منظور، استفاده از SharedPreferences می باشد. اطلاعاتی که با این روش ذخیره می شوند، تا زمانی که کاربر، برنامه اندروید را از روی گوشی خود حذف نکرده (uninstall نکرده) قابل خواندن و استفاده می باشند.
قبلا در مبحثی دیگر، استفاده از SharedPreferences ها را شرح داده بودیم، اما در آن مبحث، یک واسط گرافیکی برای کاربر وجود داشت که باید اطلاعات را وارد می کرد، اما اکنون می خواهیم استفاده از SharedPreferences را تنها به صورت کد آموزش بدهیم و نیازی به واسط گرافیکی نخواهد بود. این مورد، کاربردهای زیادی دارد.
ابتدا باید در برنامه اندروید، یک کلاس (class) با نام Prefs بسازیم (یک فایل با نام Prefs.java). فایل Prefs.java باید شامل کدهایی مشابه کدهای زیر باشد :
import android.content.SharedPreferences;
import android.os.Bundle;
import android.preference.PreferenceActivity;
import android.preference.PreferenceManager;
public class Prefs extends PreferenceActivity {
@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
SharedPreferences prefs = PreferenceManager.getDefaultSharedPreferences(this);
String myString = prefs.getString("myStringName", "");
Boolean myBoolean = prefs.getBoolean("myBooleanName", true);
}
}
که در آن، باید نام package را که در خط اول کدها نوشته ایم، به نام package برنامه اندروید خود تغییر بدهید.
اگر در کدها دقت کنید، کلاس Prefs را از توسعه PreferenceActivity ساخته ایم. این مورد، در خط زیر از کدها قابل مشاهده است :
اکنون به دو خط زیر از کدها دقت کنید :
Boolean myBoolean = prefs.getBoolean("myBooleanName", true);
در این دو خط، دو متغیر تعریف کرده ایم و می خواهیم که دو مقدار را در این دو متغیر ذخیره کنیم. مقادیری که در این دو متغیر ذخیره شود، تا زمانی که کاربر، برنامه اندروید را از گوشی خود حذف نکرده، قابل بازیابی است و از بین نمی روند (قابل خواندن یا تغییر دادن). بنابراین اگر مثلا می خواهید 10 مقدار مختلف را با استفاده از SharedPreferences ذخیره کنید، باید 10 متغیر برای آن 10 مقدار، در این کلاس تعریف کنید. برای تعداد زیاد مقادیر، می توان از یک آرایه استفاده نمود که در انتهای همین مبحث، در مورد آن کمی توضیح خواهیم داد.
متغیر اول را با نام myString و از نوع رشته (String) تعریف کرده ایم و متغیر دوم را با نام myBoolean و از نوع بولین (Boolean) می باشد. نیازی به حفظ کردن این دو نام نیست زیرا در سایر کدها که در activity های برنامه خواهیم نوشت، نیازی به به یاد داشتن آنها نیست، اما دو نامی که درون پرانتزها نوشته شده اند (یعنی myStringName و myBooleanName)، مهم می باشند و بعدا برای تغییر دادن مقدار این متغیرها، باید به آنها ارجاع بدهیم.
دقت کنید که عبارت های دومی که درون پرانتزها نوشته شده است، مقدار پیش فرض برای متغیرها می باشد. یعنی در پرانتز getString مقدار "" را نوشته ایم که به معنای رشته تهی می باشد، بنابراین اگر قبلا برای متغیر myString هیچ مقداری تعیین نکرده باشیم و سپس مقدار آن را از یک activity فراخوانی کنیم، یک رشته تهی به عنوان مقدار آن در نظر گرفته می شود. برای متغیر بولین (Boolean) هم مقدار true را در نظر گرفته ایم و بنابراین به طور پیش فرض، برابر true است (تا زمانی که مقدار دیگری برای آن تعیین نکنیم).
تغییر یک مقدار تعریف شده توسط SharedPreferences :
اکنون فرض کنید که بخواهیم مقدار مربوط به myString را در یک activity تغییر بدهیم (Prefs یک کلاس است که آن را ساخته ایم تا در activity های برنامه اندروید، از آن استفاده کنیم)، برای این منظور، در میان کدهای activity مورد نظر، کد زیر را می نویسیم :
SharedPreferences.Editor editor = shared.edit();
editor.putString("myStringName", "myValue");
editor.apply();
بنابراین عبارت myValue در آن رشته (String) ذخیره خواهد شد. دقت کنید که از putString استفاده کرده ایم.
فرض کنید بخواهیم مقدار متغیر بولین (Boolean) را تغییر بدهیم، برای این منظور، کدهای زیر را می نویسیم :
SharedPreferences.Editor editor = shared.edit();
editor.putBoolean("myBooleanName", false);
editor.apply();
بنابراین مقدار false در آن متغیر بولین (Boolean) ذخیره خواهد شد. دقت کنید که از putBoolean استفاده کرده ایم.
خواندن یک مقدار تعریف شده توسط SharedPreferences :
اگر بخواهیم مقدار ذخیره شده در آن رشته (String) را بخوانیم، باید کدهای زیر را بنویسیم :
SharedPreferences.Editor editor = shared.edit();
String string_from_sp = shared.getString("myStringName", "");
دقت کنید که از getString استفاده کرده ایم. همچنین توجه داشته باشید که در پرانتز getString ، بعد از نام myStringName ، عبارت "" را نوشته ایم که به معنای آن است که اگر در SharedPreferences هیچ متغیری برای نام myStringName یافت نشد، این رشته به جای مقدار مورد نظرمان در نظر گرفته شود (عبارت "" یک رشته تهی است، شما می توانید رشته دیگری را به جای آن بنویسید)(مقدار پیش فرض).
اگر بخواهیم مقدار مربوط به متغیر بولین (Boolean) را بخوانیم، باید کدهای زیر را بنویسیم :
SharedPreferences.Editor editor = shared.edit();
boolean boolean_from_sp = shared.getBoolean("myBooleanName", true);
دقت کنید که از getBoolean استفاده کرده ایم. همچنین توجه داشته باشید که در پرانتز getBoolean ، بعد از نام myBooleanName ، مقدار true را نوشته ایم که به معنای آن است که اگر در SharedPreferences هیچ متغیری برای نام myStringName یافت نشد، مقدار true به جای مقدار مورد نظرمان در نظر گرفته شود (مقدار پیش فرض).
استفاده از آرایه ها برای تعریف تعداد زیادی متغیر :
در کدهای زیر نشان داده ایم که چگونه می توان تعداد زیادی متغیر در کلاس Prefs تعریف نمود :
String [] all_strings = new String [20];
for(int x = 1; x < 21; x++){
String name = "string_" + String.valueOf(x);
all_strings [x] = prefs.getString(name, "");
}
// Boolean
Boolean [] all_booleans = new Boolean [30];
for(int x = 1; x < 31; x++){
String name = "boolean_" + String.valueOf(x);
all_booleans [x] = prefs.getBoolean(name, false);
}
که در آن، آرایه رشته ای all_strings می تواند تعداد 20 مقدار رشته (String) و آرایه بولین all_booleans می تواند 30 مقدار بولین (Boolean) را در خود ذخیره کند. دقت شود که باید تنها به نام تعریف شده درون پرانتزها دقت کنید تا بعدا هنگام فراخوانی مقدار این متغیرها یا هنگام تغییر مقدار آنها، به این نام ها ارجاع بدهید (همان نکته ای که قبلا تذکر دادیم).
سلام من از shared preferences برای ذخیره اسم اکتیویتی استفاده کردم اما مشکل اینجاست که وقتی برنامه رو کاملآ میبندم و دوباره اجرا میکنم انگار shared preferences
مقدارش رو از دست داده ...
اینم لینک برا توضیحات بیشتر :
[url=http://stackoverflow.com/questions/38739544/android-shared-preferences-not-working-when-relaunch-app][/url]http://stackoverflow.com/questions/38739544/android-shared-preferences-not-working-when-relaunch-app
بسیار عالی.تشکر فراوان از سایت بسیار خوبتون.
با تشکر من با آموزش خوبتون تونستم نیازمو حل کنم...
فقط یسوال آخر من توی برنامم از کاربر عکس میگیرم اما بعد خروج عکس میپره.... اونم میتونم با تغییری توی این کد ها بدست بیارم؟ اگر بله چجوری؟ اگر نه به چه آموزشی مراجعه کنم ؟ ممنون
سلام.
باید عکس را در حافظه خارجی (External Storage) ذخیره کنید :
برای مواردی هم که عکس ها در یک آدرس اینترنتی (URL) وجود دارند و می خواهیم تنها یک بار دریافت شوند، کلید زیر را بخوانید :
بسیار عالی
کاملا کار میکنه
سلام خسته نباشید . ببخشید من یه کلاسی دارم که از BroadcastReceiver ارث بری شده . برای اینکه از shared perfercenes استفاده کنم باید چیکار کنم . چون getsharedperfercenes رو ارور میده و وقتی از AppCompatActivity ارث بری میکنم ارور برطرف میشه .
سلام می تونید توی متد OnReceive دستوراتتون رو بنویسید و برای اینکه به مشکل نخورید حتما چرخه حیات broadcastreceiver رو بررسی کنید
سلام
من میخوام یه برنامه بسازم که کاربر وقتی برنامه رو میبنده بعد از اجرای دوباره برنامه از آخرین اکتیویتی که کاربر داخلش بوده برنامه شروع بشه نه از صفحه اول
ممنون میشم کدش رو بهم بدین
به هر کسی که گفتم کمکم نکرده ممنون میشم شما کمک کنید (تازه کارم)
سلام.
کلید زیر را بخوانید :
سلام
متاسفانه کارم رو راه ننداخت
اونی که میخوام با SharedPreferences نوشته میشه ولی نمیدونم چطوری باید اکتیویتی رو باهاش ذخیره کنم که توی اجرای بعد هم از همون جا اجرا بشه (برنامه کامل بسته بشه یا بعد از چند روز اجرا بشه آخرین اکتیویتی که باز بود از اون اکتیویتی برنامه اجرا بشه) ولی متاسفانه SharedPreferences بلد نیستم
ممنون میشم کمک کنید در صورت امکان
با سلام و خسته نباشید من یه نرم افزار دارم که بعد از نمایش تبلیغات آنی تپسل و بستن اون مقادیر اکتیویتی به مقادیر پیش فرض بر میگرده میشه میشه لطف کنید و به من بگید مشکل از کجاست ممنون.