آموزش برنامه نویسی اندروید (Android)
۴۱۹ آموزش
نمایش دسته بندی ها (۴۱۹ آموزش)

ساخت یک ImageButton و تعیین کدهایی برای اجرا شدن در هنگام اشاره کاربر بر روی آن، در برنامه نویسی اندروید

برای ساخت یک ImageButton می توانیم به دو صورت زیر عمل کنیم :

1- به صورت گرافیکی در برنامه eclipse :

فایل xml ای که می خواهیم یک عنصر ImageButton را در آن تعریف کنیم، در برنامه eclipse باز کرده و در حالت نمایش ظاهر گرافیکی (Graphical Layout) فایل xml ، از بخش Images & Media ، گزینه ImageButton را با موس گرفته و به درون صفحه مربوط به فایل xml برده و کلید موس را رها می کنیم :

ساخت یک ImageButton و تعیین کدهایی برای اجرا شدن در هنگام اشاره کاربر بر روی آن، در برنامه نویسی اندروید

2- نوشتن کد مربوط به ImageButton در میان کدهای فایل xml :

کدهای زیر که برای تعریف ImageButton به کار می رود را در میان کدهای فایل xml قرار می دهیم :


<ImageButton
    android:id="@+id/imageButton1"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="wrap_content"
    android:src="@drawable/ic_launcher" />

سپس ویژگی های مورد نظرمان برای ImageButton را در آنها مشخص می کنیم. در کد بالا، id برای ImageButton را برابر imageButton1 در نظر گرفته ایم (با مشخصه id)، که بعدا با آن شناسایی می شود. همچنین عکسی که در ImageButton نمایش داده می شود را با مشخصه src تعیین کرده ایم (عکسی در پوشه های drawable از پروژه اندروید).

اکنون فرض کنید که می خواهیم با اشاره کاربر بر روی ImageButton ، یک سری کد اجرا شود. برای این منظور، باید در فایل java مربوط به Activity ، کدهای زیر را بنویسیم :


ImageButton ib = (ImageButton) findViewById(R.id.imageButton1);
ib.setOnClickListener(new OnClickListener() {
                                 
    @Override
    public void onClick(View v) {
        // your code
    }
});

که در آن، به جای عبارت // your code ، باید کدهایی را بنویسیم که قصد داریم بعد از اشاره کاربر بر روی ImageButton ، اجرا شوند.

در کدهای فوق، ابتدا با id مربوط ImageButton ، آن را شناسایی کرده ایم و سپس با استفاده از روش setOnClickListener ، تعیین کرده ایم که بعد از اشاره کاربر بر روی آن، چه کدهایی اجرا شود.

نویسنده علیرضا گلمکانی
شماره کلید 2797
گزینه ها
به اشتراک گذاری (Share) در شبکه های اجتماعی
نظرات 4 4 0
رضا
۱۳۹۵/۰۸/۰۱
۰۰:۲۳

سلام
من با استفاده از اين آموزش يه عكس رو به عنوان دكمه انتخاب كردم و بهش يه كد دادم كه بعد از كليك كردن رو اين دكمه بره به صفحه اي كه مورد نظر من هست ؛ دكمه درست شده و از لحاظ اجرا مشكلي هم نداره فقط تنها ايرادش اينه كه عكس رو نميشه تنظيم كرد كه دقيقا اندازه دكمه باشه و فقط بخشي از عكس رو نمايش ميده . اگه امكانش هست راهنمايي كنيد كه چجوري ميشه اين مشكل رو برطرف كرد .
سپاس

admin
۱۳۹۵/۰۸/۰۵
۱۳:۳۴

سلام.
می توانید عکس را در پس زمینه ImageButton نمایش بدهید (در کل، نمایش عکس در پس زمینه عنصر، یک راه حل ساده برای نمایش عکس به صورت کامل و به اندازه خود عنصر می باشد). یعنی باید کد نمایش عکس مورد نظر در ImageButton را حذف کنید (تا پس زمینه (background) قابل مشاهده باشد) و به جای آن، کد نمایش عکس در پس زمینه ImageButton اجرا شود.
برای یافتن کدهای نمایش عکس در پس زمینه (background) عنصر ImageButton ، در اینترنت جستجو کنید.
ممکن است ویژگی ها و راه حل های دیگری نیز برای این مورد وجود داشته باشد، ولی ما ساده ترین را ذکر کردیم.

محسن
۱۳۹۷/۰۹/۰۱
۱۱:۵۱

از دستور "Scaletype = "fitXY استفاده کن

بهروز
۱۳۹۷/۱۰/۰۴
۱۷:۵۵

با سلام   
ببخشید وقتی یک عکس رو برای پس زمینه imagebutton یا button انتخاب میکنیم خیلی کیفیت عکس افت میکنه  ایا راه حلی هست؟ ممنونم    مثلا مثل اپلیکیشن روبیکا تصاویر شفاف باشند

ارسال نظر جدید (بدون نیاز به عضو بودن در وب سایت)