آموزش متلب (MATLAB)
۵۴۳ آموزش
نمایش دسته بندی ها (۵۴۳ آموزش)

رسم یک شیء گرافیکی (Graphic Object) به صورت قطعه (Patch)، بر اساس تعریف نقاط سازنده آن با دو بردار مختصات x و y و تعیین رنگ (Color) دلخواه برای آن، با دستور patch ، در متلب (MATLAB)

دستور patch در متلب (MATLAB)، برای ساخت یک شیء گرافیکی (Graphic Object) به صورت قطعه (Patch) به کار می رود.

شکل کلی استفاده از دستور patch ، به صورت زیر می باشد :

قطعه (Patch)، بر اساس اتصال تعدادی نقطه به یکدیگر و رنگ آمیزی سطح درون آنها ساخته می شود، بنابراین ما باید مختصات نقاط سازنده قطعه (Patch) و همچنین رنگ (Color) آن را تعیین نماییم.

برای این منظور، مختصات نقاط را در دو بردار با نام های x و y تعریف می کنیم (البته نام های دیگری نیز می توانید برای این دو بردار انتخاب نمایید). بنابراین مختصات محور افقی (X) و محور عمودی (Y) نقاط در دو بردار x و y ذخیره می شوند. یعنی مختصات محور افقی (X) نقطه اول، در اولین عنصر بردار x و مختصات محور عمودی (Y) نقطه اول، در اولین عنصر بردار y ذخیره می گردد، همچنین مختصات محور افقی (X) نقطه دوم، در دومین عنصر بردار x و مختصات محور عمودی (Y) نقطه دوم، در دومین عنصر بردار y ذخیره می گردد و الی آخر.

به عنوان مثال، برای تعریف مختصات 3 نقطه، کد زیر را می نویسیم :

همچنین باید رنگ (Color) مورد نظرمان را هم بر اساس کد رنگ (کد RGB) تعیین نماییم. یعنی به شکل کلی زیر :

که در آن، r برابر مقدار مربوط به رنگ قرمز (red) و g برابر مقدار مربوط به رنگ سبز (green) و b برابر مقدار مربوط به رنگ آبی (blue) می باشد (رنگ نهایی بر اساس یک ترکیب از مقدارهای دلخواه از این 3 رنگ اصلی به دست می آید).

به عنوان مثال، رنگ آبی (blue) را با کد زیر مشخص می کنیم :

بنابراین پس از تعیین مختصات نقاط و همچنین رنگ (Color) مورد نظرمان برای قطعه ای (Patch) که می خواهیم رسم شود، می توانیم دستور patch را بر اساس همان شکل کلی که ذکر کردیم، به کار ببریم :

به مثال زیر توجه کنید :

مثال

3 خط اول کدها، برای عدم تداخل برنامه فعلی با برنامه های قبلی اجرا شده در متلب (MATLAB) می باشد.

دستورهای xlabel و ylabel در متلب (MATLAB)، برای تعیین عنوان برای محورهای عمودی (محور Y) و افقی (محور X) شکل، به کار می روند ( کلید شماره 92 ).

نتیجه :

رسم یک شیء گرافیکی (Graphic Object) به صورت قطعه (Patch)، بر اساس تعریف نقاط سازنده آن با دو بردار مختصات x و y و تعیین رنگ (Color) دلخواه برای آن، با دستور patch ، در متلب (MATLAB)
نویسنده علیرضا گلمکانی
شماره کلید 26537
گزینه ها
به اشتراک گذاری (Share) در شبکه های اجتماعی
نظرات 0 0 0

ارسال نظر جدید (بدون نیاز به عضو بودن در وب سایت)