نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

چنانچه شما یک دسته بازی (Joystick) (یا Game Controller) دارید که به کامپیوتر متصل شده و Driver آن نیز به طور صحیح نصب شده باشد، به وسیله برخی نرم افزارها، می توانید تعیین کنید که با زدن کلیدهای آن دسته بازی (Joystick)، کلیدهایی از کیبورد یا موس زده شوند (و همچنین حرکت موس). در واقع، به این طریق می توانید از طریق دسته بازی (Joystick) خود، نرم افزارهای موجود در ویندوز (Windows) خود را کنترل نمایید.

یکی از این نرم افزارها، نرم افزار Xpadder می باشد.

نرم افزار Xpadder یک نرم افزار غیررایگان است، اما برخی وب سایت های ایرانی آن را برای دانلود قرار داده اند (اگر فردی قصد خرید آن را دارد، باید به وب سایت اصلی ارائه دهنده آن، یعنی xpadder.com مراجعه نماید).

در این کلید آموزشی، قصد داریم که چگونگی استفاده از نرم افزار Xpadder را شرح بدیم و قبل از هر چیز، فرض می کنیم که بر اساس کلید شماره 26322 بررسی کرده اید که دسته بازی (Joystick) به درستی بر روی ویندوز (Windows) نصب شده است، تا در مرحله کار با نرم افزار Xpadder ، در مورد نصب صحیح دسته بازی (Joystick) در ویندوز (Windows)، دچار تردید نباشیم.

با فرض اینکه دسته بازی (Joystick)، نصب شده و در حالت فعال است، پس از نصب نرم افزار Xpadder ، آن را اجرا می کنیم و پنجره ای به شکل زیر نمایش داده می شود :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

نکته مهم در همان شروع کار با نرم افزار Xpadder ، این است که این نرم افزار بر حسب تعداد مواردی که به عنوان دسته بازی (Joystick) (یا Game Controller) در ویندوز (Windows) یافته است، تب هایی (Tab) را نمایش می دهد (لیست دسته های بازی را می توانید بر اساس کلید شماره 26322 در ویندوز ببینید). مثلا در ویندوز بنده، چون دو مورد را یافته است، دو تب (Tab) را نمایش می دهد :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

اما برای اینکه تشخیص بدهیم که کدامیک از دو تب (Tab) مربوط به دسته بازی (Joystick) مورد نظرمان است، ابتدا در تب (Tab) اول، بر روی دکمه به شکل دسته بازی (Joystick)، کلیک کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب می کنیم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

یک پنجره باز می شود و در بخش Name از آن، باید چک کنیم که آیا نام دسته بازی (Joystick) مورد نظرمان نوشته شده یا نه :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

بنده تشخیص دادم که این نام مربوط به دسته بازی (Joystick) مورد نظر نیست و بنابراین به سراغ تب (Tab) دوم می روم تا در آنجا، بر اساس همان گزینه ها، Name را بررسی نماییم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

این بار، نام مربوط به دسته بازی (Joystick) مورد نظر خود را در تب (Tab) دوم مشاهده می کنیم (دسته بازی بنده، Xbox 360 می باشد) :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

بنابراین همین تب (Tab) دوم مربوط به دسته بازی (Joystick) مورد نظرمان می باشد.

نکته

اگر بر اساس نام ها نتوانستید تب (Tab) مربوط به دسته بازی (Joystick) را تشخیص بدهید، می توانید مراحل بعدی را برای تک تک تب ها (Tab) اجرا کنید و ببینید که در کدام یک از تب ها (Tab)، با زدن کلیدهای دسته بازی (Joystick)، دکمه های گرافیکی متناظر در نرم افزار Xpadder واکنش نشان می دهند (با خواندن مراحل بعدی، متوجه منظورم می شوید).

اکنون که در تب (Tab) دوم و مربوط به دسته بازی (Joystick)، هستیم، به این نکته دقت کنید که برای آن می توانید 8 لایه (Layout) مختلف طراحی کنید (یعنی چیدمان مختلف برای چگونگی عملکرد دکمه های دسته بازی). ما فعلا تنها بر روی لایه اول کار می کنیم (با یادگیری کلیه مراحل برای یک لایه، ساخت بقیه لایه ها کاملا مشابه است، البته اگر اصلا به ساخت لایه های دیگر علاقه مند باشید) :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

تمامی مراحلی که در ادامه شرح می دهیم، همگی در تب (Tab) دوم اجرا می شوند و کاری با تب (Tab) اول نداریم.

بر روی دکمه به شکل دسته بازی (Joystick)، کلیک نموده و سپس گزینه New را انتخاب می کنیم تا یک لایه (Layout) جدید ساخته شود :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

پنجره ای به شکل زیر نمایش داده می شود :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

در قسمت Image ، می توانیم عکسی از دسته بازی (Joystick) خود را برای پس زمینه لایه (که اکنون به رنگ صورتی است) قرار دهیم تا بعدا که دکمه های گرافیکی را می سازیم، با جابجایی دکمه ها، آنها را بر روی موقعیت خود در عکس دسته بازی (Joystick) قرار دهیم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

بنده این مرحله را انجام نمی دهم، اما برای اینکه متوجه منظور من شوید، 3 عکس از تصویر نهایی لایه های (Layout) دارای عکس پس زمینه و دکمه های گرافیکی نهایی را به شما نمایش می دهم تا اگر از آنها خوشتان آمد، عکسی از دسته بازی (Joystick) خود تهیه کرده و در پس زمینه لایه (Layout) قرار دهید (عکس ها را از اینترنت دریافت کرده ام و توسط بنده ساخته نشده اند) :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))
نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))
نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

اکنون بر روی گزینه Sticks کلیک می کنیم تا به بخش مربوط به آن برویم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

تیک مربوط به قسمت Enabled را می زنیم تا دکمه های متناظر با آن به لایه (Layout) اضافه شوند (موقعیت دکمه ها را می توانید با موس جابجا کنید) :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

سپس تیک مربوط به قسمت Enabled دوم را نیز می زنیم تا دکمه های متناظر با آن به لایه (Layout) اضافه شوند (موقعیت دکمه ها را می توانید با موس جابجا کنید) :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

سپس با کلیک بر روی گزینه DPad ، به بخش مربوط به آن رفته و تیک مربوط به قسمت Enabled را می زنیم تا دکمه های متناظر با آن به لایه (Layout) اضافه شوند (موقعیت دکمه ها را می توانید با موس جابجا کنید) :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

سپس با کلیک بر روی گزینه Buttons ، به بخش مربوط به آن می رویم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

در این بخش، باید در دسته بازی (Joystick) واقعی، تمامی دکمه های آن را بزنیم تا تک تک دکمه ها به لایه (Layout) اضافه شوند (البته در برخی دسته های بازی مثل Xbox 360 ، دو دکمه برای مرحله بعد باقی می ماند، بنابراین اگر به لایه اضافه نشدند، نگران نباشید و آنها را در مرحله بعد اضافه خواهیم کرد) :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

بنابراین برای بنده، در نهایت 8 دکمه در این مرحله اضافه شد و 2 دکمه برای مرحله بعدی باقی ماند (هنوز اضافه نشده) :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

اکنون بر روی گزینه Triggers کلیک می کنیم تا به بخش مربوط به آن برویم و تیک مربوط به قسمت Enabled را می زنیم تا 2 دکمه آخر نیز به لایه (Layout) اضافه شوند :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

طراحی دکمه های لایه (Layout) پایان یافته است و بنابراین بر روی گزینه OK کلیک می کنیم تا این پنجره بسته شود :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

لایه (Layout) طراحی شده را در پنجره اصلی نرم افزار Xpadder مشاهده می کنیم و اکنون باید کلیدهای مورد نظرمان از کیبورد یا موس را برای هر یک از دکمه های (کلیدهای) لایه (Layout) تعیین نماییم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

برای این منظور، باید به صورت تک تک برای دکمه های لایه (Layout) عمل کنیم. به عنوان مثال، با موس بر روی یکی از دکمه ها کلیک می کنیم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

پنجره ای به شکل زیر نمایش داده می شود :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

در سمت چپ پنجره، کلیدهای مربوط به ((کیبورد)) و در سمت راست آن، کلیدهای مربوط به ((موس)) را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی هر یک از آنها، می توانید آنها را برای آن دکمه از لایه (Layout) تعیین نمایید (یعنی با زده شدن آن دکمه از لایه (در واقع زده شدن فیزیکی دکمه متناظر در دسته بازی)، این کلیدهای انتخاب شده از کیبورد یا موس، عمل می کنند).

با کلیک بر روی گزینه Advanced ، می توانید تنظیمات پیشرفته تری را برای عملکرد دکمه های کیبورد یا موس انتخاب نمایید :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

با زده شدن گزینه Advanced ، پنجره زیر نمایش داده می شود :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

ما در این آموزش، با این تنظیمات کاری نداریم، اما شما می توانید آنها را سر فرصت بررسی نمایید.

دقت کنید که وقتی هیچ کلیدی را برای دکمه مورد نظر از لایه (Layout) مشخص نکرده ایم، گزینه ای با نام NONE در حالت انتخاب است (که یعنی با زدن آن دکمه از لایه، هیچ کلیدی از کیبورد یا موس زده نمی شود) :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

هر زمان هم که کلیدهایی را تعیین کردید و بعد پشیمان شدید و قصد داشتید که آنها را بردارید، می توانید همان گزینه NONE را انتخاب کنید.

اکنون بر روی یک کلید انتخابی، با موس کلیک می کنیم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

بنابراین کلید انتخابی، برای آن دکمه از لایه (Layout) تنظیم می شود :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

به همین شکل، کلیدهایی را برای تک تک دکمه های لایه (Layout) تعیین می کنیم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))
نکته

تعیین کلیدهای ترکیبی مثل همزمان زده شدن دو کلید Shift و A از کیبورد نیز امکان پذیر است و فقط باید ابتدا بر روی کلید Shift کلیک نموده و سپس بر روی کلید A کلیک کنیم.

نکته

پس از انتخاب کلیدهای مختلف، نرم افزار Xpadder آنها را به رنگ آبی نمایش می دهد تا متوجه شوید که قبلا چه کلیدهای را انتخاب نموده اید :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

ذخیره (Save) کردن لایه (Layout) طراحی شده :

اکنون که طراحی لایه (Layout) و تنظیمات آن پایان یافته است، باید آن را به صورت فایل هایی ذخیره (Save) کنیم (تا در دفعات بعدی، از آنها استفاده نماییم و نیازی به طراحی مجدد نباشد). دقت کنید که کلیه طراحی هایی که تا این مرحله انجام داده ایم، در دو بخش کنترل کننده (Controller) و پروفایل (Profile) بوده است، یعنی بخش کنترل کننده (Controller) که مربوط به تعداد دکمه ها و محل قرارگیری آنها است و بخش پروفایل (Profile) که کلیدها و عملیات های تعیین شده برای آن دکمه های موجود در کنترل کننده (Controller) را مشخص کرده است.

نرم افزار Xpadder ، تنظیمات این دو بخش را به صورت دو فایل جداگانه ذخیره (Save) می کند، بنابراین باید تنظیمات را به صورت دو فایل ذخیره کنیم تا نیازی به طراحی مجدد آنها در آینده نباشد. پسوند فایل مربوط به کنترل کننده (Controller)، برابر xpaddercontroller و پسوند فایل مربوط به پروفایل (Profile) برابر xpadderprofile می باشد.

برای ذخیره (Save) کردن کنترل کننده (Controller)، بر روی دکمه به شکل دسته بازی (Joystick) کلیک کرده و سپس گزینه Save As را انتخاب می کنیم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

یک نام برای فایل انتخاب کرده و مسیر ذخیره شدن آن را نیز انتخاب می کنیم و سپس بر روی گزینه Save کلیک می نماییم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

بنابراین کنترل کننده (Controller) طراحی شده، ذخیره (Save) می شود :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))
نکته

در آینده، هر زمان که خواستیم کنترل کننده (Controller) را بر اساس فایل ذخیره شده، باز کنیم، بر روی دکمه به شکل دسته بازی (Joystick) کلیک کرده و سپس گزینه Open را انتخاب می کنیم و مراحل را برای انتخاب آن فایل دنبال می کنیم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

برای ذخیره (Save) کردن پروفایل (Profile)، بر روی دکمه نمایش داده شده در شکل زیر، کلیک کرده و سپس گزینه Save As را انتخاب می کنیم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

یک نام برای فایل انتخاب کرده و مسیر ذخیره شدن آن را نیز انتخاب می کنیم و سپس بر روی گزینه Save کلیک می نماییم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

بنابراین پروفایل (Profile) طراحی شده، ذخیره (Save) می شود :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))
نکته

در آینده، هر زمان که خواستیم پروفایل (Profile) را بر اساس فایل ذخیره شده، باز کنیم، بر روی دکمه نمایش داده شده در شکل زیر، کلیک کرده و سپس گزینه Open را انتخاب می کنیم و مراحل را برای انتخاب آن فایل دنبال می کنیم :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

تست کردن دکمه های دسته بازی (Joystick)، در ویندوز (Windows) :

اکنون می توانید دکمه های دسته بازی (Joystick) را بزنید و روشن شدن گزینه های گرافیکی متناظر با آنها در لایه (Layout) موجود در نرم افزار Xpadder را مشاهده نمایید :

نرم افزار Xpadder برای تعیین کلیدهای دسته بازی (Joystick) به جای کلیدهای کیبورد یا موس (کنترل عملکرد کیبورد یا موس، از طریق دسته بازی (Joystick))

اکنون با زدن دکمه های دسته بازی (Joystick)، در هر قسمت از ویندوز (Windows) که باشید، کلیدهای تعیین شده از کیبورد یا موس برای آنها، عمل می کنند.

نکته

دقت داشته باشید که کیبورد در حالت ((فارسی)) نباشد، زیرا وقتی دکمه های مربوط به حروف ((انگلیسی)) را تعیین کرده باشید، با تغییر کیبورد به حالت تایپ ((فارسی))، کلیدهای تعیین شده، عمل نمی کنند.

همچنین در برخی نرم افزارها، باید کلید Num Lock خاموش باشد که کلیدها به درستی عمل کنند (البته این حالت برای نرم افزار Xpadder مشاهده نشد، اما به هر حال این نکته را نیز در ذهن داشته باشید).

نویسنده علیرضا گلمکانی
شماره کلید 26323
گزینه ها
به اشتراک گذاری (Share) در شبکه های اجتماعی
نظرات 1 1 0
سلام خیلی ممنون
۱۴۰۱/۰۲/۲۱
۱۷:۰۶

سلام خسته نباشید خیلی ممنون از سایت خوبتون چطوری میشه دسته دوم رو اضافه کرد یه دنیا ممنون میشم راهنمایی م کنید

ارسال نظر جدید (بدون نیاز به عضو بودن در وب سایت)