آموزش 3D Studio Max
دسته بندی ( ۱۱ آموزش )
نمایش دسته بندی ها (۱۱ آموزش)
مباحث اولیه، در 3D Studio Max
مباحث اولیه، در 3D Studio Max 11

انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max

در کلید شماره 22620 ، چگونگی انتخاب تکی (یا چند تایی) جسم های موجود در منظره، با استفاده از کلیک های موس را شرح دادیم. با استفاده از آن شیوه، برای انتخاب چند جسم، باید کلید Ctrl را نگه می داشتیم و تک تک جسم های مورد نظرمان را انتخاب می نمودیم. اما چنانچه جسم هایی که می خواهیم انتخاب کنیم، همگی کنار هم باشند، آنگاه می توانیم با کشیدن یک کادر به دور آنها، همگی آنها را انتخاب کنیم.

برای انتخاب یک یا چند جسم، با کشیدن کادر به دور آن جسم ها (با موس)، دو حالت زیر وجود دارد :

1- تنها جسم هایی انتخاب شوند که ((بخشی یا کل)) آنها در کادر قرار می گیرند (در حالتی که تنها بخشی از جسم در کادر قرار بگیرد نیز جسم به حالت انتخاب شده در می آید)

2- تنها جسم هایی انتخاب شوند که ((کل)) آنها در کادر قرار می گیرند (در حالتی که تنها بخشی از جسم در کادر قرار بگیرد، جسم به حالت انتخاب شده در نمی آید)

بنابراین این دو حالت را در ادامه شرح می دهیم.

حالت اول : انتخاب جسم در زمانی که ((بخشی یا کل)) جسم در کادر قرار بگیرد

در بخش Main Toolbar ، گزینه Select Object را با موس انتخاب می کنیم. همچنین باید گزینه Window / Crossing در حالت انتخاب نشده باشد :

انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max
انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max

در واقع همین گزینه Window / Crossing است که تعیین می کند اگر تنها بخشی از جسم درون کادر قرار بگیرد، آن جسم به حالت انتخاب شده در بیاید یا خیر. اکنون که آن را انتخاب نمی کنیم، یعنی اگر تنها بخشی از جسم نیز در کادر قرار بگیرد، باز هم جسم به حالت انتخاب شده در می آید (از شکل خود گزینه نیز می توان این مورد را متوجه شد).

نکته مهم دیگر، گزینه مربوط به انتخاب ((شکل یا شیوه رسم کادر)) است :

انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max

این گزینه، به صورت پیش فرض، برابر شکل ((مستطیل)) می باشد، اما انتخاب شکل های دیگری مثل دایره و حالت های دیگر رسم کادر (مثل رسم نقطه به نقطه کادر یا رسم کادر به صورت منحنی حرکت موس) نیز برای آن امکان پذیر می باشد (با موس بر روی گزینه، کلیک نموده و کلید موس را نگه دارید) :

انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max

شکل ها و شیوه های مختلف رسم کادر را در مبحثی دیگر شرح خواهیم داد و فعلا با همین کادر به شکل مستطیل، آموزش را ادامه می دهیم.

اکنون در منظره، به دور جسم هایی که می خواهیم انتخاب شوند، کادر مستطیلی را می کشیم (یا کادر کاملا به دور آنها قرار بگیرد یا اینکه حداقل از روی بخشی از آنها رد شود) :

انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max

به این صورت که در بخشی از منظره که می خواهیم یک گوشه کادر باشد، با موس کلیک نموده و کلید موس را نگه می داریم و با حرکت دادن موس، اندازه کادر را برابر اندازه مورد نظرمان تغییر می دهیم. با رها کردن کلید موس، جسم هایی که ((بخشی یا کل)) آنها در کادر قرار گرفته باشند، انتخاب می شوند :

انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max

حالت دوم : انتخاب جسم در زمانی که ((کل)) جسم در کادر قرار بگیرد

در این حالت، تمامی موارد مشابه حالت اول می باشد و تنها تفاوت در این است که باید بر روی گزینه Window / Crossing کلیک کنیم تا به شکل زیر در بیاید :

انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max

یعنی باید گزینه Select Object را با موس انتخاب کنیم و همچنین گزینه Window / Crossing در حالت انتخاب شده باشد :

انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max

همان طور که از شکل گزینه Window / Crossing مشخص است، در این حالت، زمانی یک جسم انتخاب می شود که کل آن درون کادر قرار بگیرد.

همان مثال قبل را این بار با گزینه های جدید، تکرار می کنیم :

انتخاب دسته جمعی تعدادی از جسم های موجود در منظره، با استفاده از موس (برای رسم یک کادر) و بر اساس دو حالت انتخاب تمامی جسم هایی که ((همه)) یا ((بخشی)) از آنها در کادر قرار بگیرد، با گزینه Rectangular Selection Region (برای کادر مستطیلی) ، در 3D Studio Max

مشاهده می کنید که دو جسمی که تنها بخشی از آنها در کادر قرار گرفته بود، انتخاب نشدند.

  • فهرست مباحث
نویسنده علیرضا گلمکانی
شماره کلید 22624
گزینه ها
به اشتراک گذاری (Share) در شبکه های اجتماعی
نظرات 0 0 0

ارسال نظر جدید (بدون نیاز به عضو بودن در وب سایت)

جستجو در کلیدستان، توسط گوگل

جستجو در عنوان کلیدها

دسترسی سریع

کلید
×

شماره کلید


دسته بندی
×

شماره دسته کلید


جستجو
×

جستجو