آموزش 3D Studio Max
دسته بندی ( ۱۱ آموزش )
نمایش دسته بندی ها (۱۱ آموزش)
مباحث اولیه، در 3D Studio Max
مباحث اولیه، در 3D Studio Max 11

حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max

برای حرکت دادن (Move) یک جسم در منظره، در 3D Studio Max ، در بخش Main Toolbar ، گزینه Select and Move را با موس انتخاب می کنیم :

حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max

سپس با موس، بر روی جسم مورد نظرمان کلیک می کنیم تا انتخاب شود (یا روش های دیگر برای انتخاب یک یا چند جسم) :

حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max
حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max

در شکل بالا مشاهده می کنید که یک جسم به شکل مکعب مستطیل (Box) را انتخاب کرده ایم. بر روی جسم مورد نظر، شکل محورهای مختصات قرار گرفته است (در تمامی View ها)، در واقع وقتی می خواهیم یک جسم را در منظره حرکت بدهیم (جابجا کنیم - Move)، شکل محورهای مختصات بر روی آن نمایش داده می شود تا بر اساس آن، تعیین کنیم که می خواهیم جسم مورد نظر در چه جهت هایی از محورهای مختصات جابجا شود.

مثلا اگر بخواهیم که جسم مورد نظر صرفا در جهت y از محورهای مختصات جابجا شود، موس را بر روی فلش جهت y می بریم (این مزیت را دارد که اطمینان خواهیم داشت که جسم کوچکترین جابجایی در دو جهت دیگر x و z نخواهد داشت) :

حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max

اکنون با موس، کلیک نموده و کلید موس را نگه می داریم و جسم را به اندازه مورد نظرمان در جهت y جابجا می کنیم (با حرکت دادن موس، جابجایی صرفا در جهت y خواهد بود) و هر زمان که جسم در محل مناسب قرار گرفت، کلید موس را رها می کنیم :

حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max

برای جابجایی جسم به صورت فقط در جهت x یا فقط در جهت z نیز به صورت مشابه می باشد و تنها باید موس را بر روی فلش مربوط به جهت مورد نظر خود ببرید.

حرکت دادن (Move) جسم در دو جهت، به صورت همزمان، در 3D Studio Max :

در حالت قبل، جسم را تنها در یک جهت حرکت می دادیم، اما اگر بخواهیم که جسم به صورت همزمان در دو جهت جابجا شود، باید در همان شکل محورهای مختصات، موس را بر روی مربعی ببریم که بین فلش های آن دو جهت رسم شده است.

به عنوان مثال، اگر بخواهیم که جسم به صورت همزمان در دو جهت y و z جابجا شود، باید موس را بر روی مربعی ببریم که بین دو فلش جهت های y و z رسم شده است :

حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max

سپس با موس، کلیک نموده و کلید موس را نگه می داریم و با حرکت موس، جسم را در جهت های y و z جابجا می کنیم و زمانی که جسم در محل مناسب قرار گرفت، کلید موس را رها می کنیم :

حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max

حرکت دادن (Move) جسم در سه جهت x و y و z ، به صورت همزمان، در 3D Studio Max :

اگر بخواهیم که جسم به صورت همزمان در سه جهت x و y و z جابجا شود، باید در همان شکل محورهای مختصات، موس را بر روی مربع کوچکی ببریم که در مرکز محورهای مختصات رسم شده است :

حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max

به عنوان مثال :

حرکت دادن (جابجا کردن - Move) یک جسم در منظره، با گزینه Select and Move ، در 3D Studio Max
نکته

عملیات های ذکر شده، می توانند در View های مختلف از Viewport اجرا شود و انتخاب View مناسب (یا در واقع Viewport مناسب)، به شرایط جسم ها و منظره و همچنین راحتی و سلیقه شما بستگی دارد.

  • فهرست مباحث
نویسنده علیرضا گلمکانی
شماره کلید 22621
گزینه ها
به اشتراک گذاری (Share) در شبکه های اجتماعی
نظرات 0 0 0

ارسال نظر جدید (بدون نیاز به عضو بودن در وب سایت)

جستجو در کلیدستان، توسط گوگل

جستجو در عنوان کلیدها

دسترسی سریع

کلید
×

شماره کلید


دسته بندی
×

شماره دسته کلید


جستجو
×

جستجو