انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوغات تبریز

سوغات تبریز

#1
سوغات تبریز آجیل، باقلوا، قرابیه، نوقا، شیرینی رایس، راحت الحلقوم، لبنیات و پنیر لیقوان است که همگی خوشمزه و بی نظیر می باشند و ما در این مقاله از نشاط آوران به معرفی آنها خواهیم پرداخت. تبریز یکی از شهرهای ایران با جاذبه های گردشگری زیادی است، که هر سال پذیرای تعداد قابل توجهی گردشگر داخلی و خارجی می باشد. آنچه از دیرباز با سفر ادغام شده آوردن ره آورد یا همان سوغاتی برای آشنایان است. خوشبختانه سوغاتی تبریز تنوع زیادی دارد که میتوان متناسب با سلیقه مسافران در سبد خریدشان انواعی از صنایع دستی تبریز، خوراکی و شیرینی های تبریز را مشاهده کرد. امکان ندارد که به تبریز سفر کنید و از آنجا دست خالی به شهر خودتان بازگردید.
از دیگر سوغاتی های تبریز، موارد زیر را میتوان نام برد:
  • لوز

  • راحت الحلقوم

  • شیرینی کنجدی

  • شکلات تسبیحی

  • صابون مراغه

  • حلوا زنجبیلی

  • عسل طبیعی کوهستان سهند
آجیل تبریز
[عکس: tabriz-Souvenir-04.jpg]
یکی از مقوی ترین تنقلات و سوغاتی های تبریز که در سایت نشاط آوران به آن پرداختیم، آجیل تبریز است. که مرغوبیت و شهرت جهانی دارد و از گذشته محموله هایی از آجیل تبریز، به خارج از ایران صادر می شده، قدمت این تجارت به دوران قاجاریان باز می گردد و هنوز هم این صادرات رواج دارد. سنتی که از دیرباز پابرجاست، در هر جشن یا عیدی، پای آجیل به خانه ی آذربایجانی ها باز می شود. حتی در مراسمات مذهبی هم استفاده می کنند. یکی دیگر از سنت های قدیمی در شهر تبریز، آراستن آجیل و خشکبار است که به همراه دیگر هدایا به خانه تازه عروس در شب چهارشنبه ی آخر سال می برند. همچنین این رسم، شب یلدا در کل ایران اجرا می شود.
تبریز به دلیل آب و هوای مناسبی که دارد انواع خشکبار در این شهر تولید می شود. هلو، زردآلو، آلو، انگور و ...در شهرستان های اطراف تبریز (بخصوص مراغه) بعمل می آیند، که به هر دو روش صنعتی و سنتی خشک می شوند.
خوب می رسیم سر اصل مطلب آجیل، که کوچک و بزرگ شیفته ی آن هستند. آجیل تبریز انواع مختلفی دارد که مهم ترین شان آجیل شب یلدا، چهار مغز و آجیل عید نوروز است. از این میان آجیل ها، چهار مغز تبریز شهرت و قدمت بسیاری دارد، که از ترکیب بادام کاغذی، بادام هندی، بادام و پسته بوداده درست می شود. بیشتر اجزای آجیل ها مانند بادام و فندوق و .... در استان آذربایجان کشت می شوند بجز پسته که بومی این خطه نیست و بهترین نوعش از دیگر استان ها فرستاده می شود. آجیل دارای  مواد معدنی، آنتی اکسیدان و پروتئین است. مغزها بعنوان ماده ی اولیه آجیل مهمترین منبع سلنیوم هستند که برای سلامت و ایمنی بدن ضروری هستند. از خرید آجیل به عنوان سوغات تبریز چه برای خود و چه اقوام فراموش نکنید.
باقلوای تبریز
[عکس: tabriz-Souvenir-05.jpg]
باقلوا نوعی شیرینی است که در ویترین قنادی اکثر شهرهای ایران به چشم می خورد. باقلوا شیرینی سنتی و مخصوص، کشورهای ترکی آسیای میانه می باشد که وارد دیگر کشور ها شده است. تبریز شهری معروف در زمینه تولید باقلوا، به سبک کشور ترکیه است.به همین دلیل باقلوای تبریز به باقلوای استانبولی معروف می باشد. این باقلوا طعم بسیار دلنشینی دارد و از تبریز وارد دیگر شهرهای ایران شده است. چنانچه قصد تهیه سوغاتی برای اقوام خود چه در داخل ایران و چه خارج از آن را دارید باقلوای تبریز بهترین گزینه ی پیشنهادی نشاط آوران می باشد و مطمئناً استقبال ویژه ای از آن خواهد شد.  
مواد اصلی برای تهیه باقلوا آرد، شکر، تخم مرغ، هل و ... است. باقلوا انواع و شکل های مختلفی دارد از نظر ظاهر مربعی شکل، لوزی و لوله ای است و از نظر مزه دارای طعم های پسته ای، نارگیلی، بادامی می باشد. می توان در آن از مغز گردو، بادام یا پسته نیز استفاده کرد. باقلوایی مرغوب است که کاملاً طلایی شده باشد و شهدش آنقدر زیاد نباشد که هنگام برداشتن بریزد. بعنوان یک پیشنهاد ویژه اگر سفری به تبریز داشتید، سری به خیابان ولیعصرش بزنید و از خرید باقلوا به عنوان سوغات تبریز غافل نشوید.
قرابیه تبریز
[عکس: tabriz-Souvenir-06.jpg]
قرابیه تبریز یکی دیگر از شیرینی های معروف تبریز است، سوغاتی مخصوص تبریز محسوب می شود. قرابیه کلوچه و نوعی شیرینی سنتی گران قیمت می باشد. این شیرینی خوشمزه در جشن ها و اعیاد جایگاه ویژه ای دارد. مواد اصلی برای تهیه آن آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و... می باشد. قرابیه با طعم پسته ای، بادامی، نارگیلی درست می شود که عمده محتویات آن را مغزها تشکیل می دهد. نوع دیگری از قرابیه بنام قرابیه نارگیلی هست که بجای بادام از پودر نارگیل استفاده می‌شود.
نوقای تبریز
[عکس: tabriz-Souvenir-07.jpg]
لوکا یا نوقای تبریز، شیرینی سنتی دیگر از این شهر است. نوقا شیرینی سنتی اروپای جنوبی و خاورمیانه است که در ایران طرفداران بسیاری دارد و امروزه در همه جای جهان تولید می‌شود. نوقا نوعی شیرینی هم خانواده گز اصفهان است بر اساس تعاریف که از نوقا می شود سوهان هم میتواند جزئی از خانواده ی آن باشد.
مواد اصلی نوقا سفیده ی تخم مرغ، شکر، گردو ، وانیل و ... است. در بعضی از مدل های این شیرینی از نان بستنی استفاده می شود. با گذر از بازارهای تبریز این شیرینی خوشمزه را میتوانید در طعم های وانیلی، کاکائویی و شکلاتی بیابید. بدلیل شیرینی دلچسبی که دارد پیشنهاد می کنیم در کنار آن از نوشیدن یک لیوان چای فراموش نکنید.
شکلات تسبیحی تبریز
[عکس: tabriz-Souvenir-11.jpg]
یکی دیگر از سوغاتی های خوراکی و خوشمزه تبریز، شکلات تسبیحی آن است. این شیرینی به دلیل طعم مطلوب و بی نظیرش طرفداران زیادی از گردشگران و مسافران را به خود جذب کرده است. این شکلات که بهم متصل درست می شود در دو رنگ سفید و قهوه ای بعمل می آید. مواد تشکیل دهنده این سوغاتی خوشمزه از شیر، شکر، گلوکز، شیر خشک، بکینگ پودر، وانیل، کره و در صورت دلخواه نوع قهوه ای پودر کاکائو می باشد. به دلیل شکل ظاهری آن را به نام شکلات تسبیحی می خوانند.
لبنیات تبریز
[عکس: tabriz-Souvenir-10.jpg]
لبنیات تبریز و استان آذربایجان شرقی زبانزد خاص و عام است. یکی از فوق العاده ترین سوغاتی های تبریز، پنیر لیقوان می باشد. در بسیاری از فروشگاه ها شاید پنیری با نام لیقوان به چشمتان خورده باشد، امّا طعم پنیر تهیه شده از تبریز بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که میبینید. آب و هوای خوب تبریز باعث شده تا مراتع و چمن زارهای مناسبی برای پرورش دام در دره های لیقوان پدید آید و اهالی آن منطقه بجای تحویل شیر به کارخانه های تولید لبنیات، خودشان انواع لبنیات و پنیر را تولید کنند، به همین علّت طعم پنیر لیقوان بسیار دلپذیر است. در فرآیند تولید پنیرهای لیقوان از آب نمک استفاده می شود که چند نقش دارد، هم باعث آبگیری بهتر از لخته پنیر می‌شود، هم طعم پنیر را بهتر می‌کند و هم پنیر را از میکروب‌ ها عاری نگه می‌دارد. پنیر لیقوان با نام پنیر تبریز یا پنیر سنتی تبریز شناخته شده است.
و به طور کلی لبنیات تبریز یکی دیگر از محصولات ناب در این شهر است. از جمله شیر، پنیر، کره و ... این محصولات همگی دارای خاصیت های فراوانی هستند و هر کدام به تنهایی از شهرت بالایی برخوردارند چرا که در تبریز بستر پرورش دام و طیور بالاست و این موجب می شود تا شما به راحتی از لبنیات تازه بهره مند شوید.
ریس تبریز
[عکس: souvenir-tabriz-01.jpg]
شیرینی های خوشمزه تبریز تمام شدنی نیستند. یکی از بهترین سوغات خوراکی تبریز از نگاه نشاط آوران، شیرینی ریس یا اریس می باشد. این شیرینی در ابعاد کوچک و در بسته بندی دو پوسته قرار دارد. مواد تشکیل دهنده این سوغاتی خوشمزه شیر، شکر، وانیل، پسته و روغن حیوانی یا کره می باشد. این شرینی محلی تبریز در دو رنگ پرتغالی و کاکائویی موجود است. روش تهیه اریس تبریز بسیار آسان امّا زمانبر است، اگر به شیرینی پزی علاقه دارید می توانید براحتی این خوراکی خوشمزه را در خانه بپزید، قطعاً تهیه این شیرینی از کارگاه های تبریز و از دست استادان شیرینی پز خیلی خیلی خوشمزه تر و آسان تر است.
حلوا گردویی تبریز
[عکس: tabriz-Souvenir-13.jpg]
حلوا گردویی یکی دیگر از خوراکی های خوشمزه تبریز است که نشاط آوران آن را به عنوان سوغات بسیار عالی برای دوستان و آشنایانتان، پیشنهاد می کند. در شهر تبریز می توانید حلواهای متنوعی را مشاهده و امتحان کنید که بی شک پس از تست کردن مشتری دائم آن خواهید شد. حلوا گردویی از مواد اولیه مانند گردوی سفید، شیره انگور و شکر و ... تشکیل شده است. این حلوا در بعضی از شهرهای استان آذربایجان به نام قورماشورباسی معروف است. روش تهیه و دستور پخت این حلوا کمی با سایر حلواها متفاوت است. بعلت تفاوت دستورهای پخت این حلوای خوشمزه گاهی از گلوکز یا شکر و برنج در آن استفاده می شود امّا به طور معمول حلوایی که با شیره انگور درست شده باشد از مرغوبیت و اصالت بیشتری برخوردار است.
شیرینی لوز تبریز
[عکس: tabriz-Souvenir-14.jpg]
شیرینی لوز یکی دیگر از سوغاتی های خوراکی تبریز است که طرفداران زیادی دارد. انواع مختلف شیرینی لوز عبارتند از لوز زعفرونی، لوز بادام هندی، لوز نارگیلی، لوز پسته و لوز دو رنگ که مخصوص عید نوروز می باشد. این شیرینی به علّت بدون فر درست شدن آن به شیرینی خانگی شهرت دارد امّا امروز در تمام قنادی ها و شیرینی فروشی ها می توان آن را مشاهده کرد. مواد اولیه شیرینی های لوز از شکر، پودر پسته، آب و یا پودر قند تشکیل میشه و در اصل مابقی مواد بسته به نوع آن دارد مثلاً شیرینی لوز نارگیلی دارای پوره نارگیل و لوز زعفرانی دارای پودر زعفران است. خوشمزه ترین لوزها را در سفر به تبریز خریداری کنید تا از طعم اصیل آن بی بهره نمانید.
منبع : نشاط آوران - جامع ترین سایت گردشگری ایران
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان