انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طرز تهیه خامه

طرز تهیه خامه

#1
چاي شيرين، پنير، کره، مربا، شير، عسل، تخم مرغ، آب ميوه و خامه. اين‌ها خوراکي ‌هاي رايج صبحانه‌ ما هستند و اغلب ما در صبحانه ‌مان يک يا چند قلم از اين‌ها را مصرف مي‌ کنيم. بحث ما درباره يکي از همين اجزاست: خامه.

خيلي ‌ها خامه را بيشتر از ساير خوراکي‌ هاي صبحانه دوست دارند و بعضي ‌‌ها هم در ساير وعده‌هاي غذايي ‌شان از آن استفاده مي‌ کنند و براي درست کردن انواع دسر و کيک از آن کمک مي‌ گيرند.


 خامه جزو لبنيات است يا جزو چربي‌هاست؟
خامه از نظر فرآيند توليدش جزو فرآورده‌هاي لبني است و مانند ساير اعضاي خانواده‌ اش سفيد رنگ است اما به دليل ميزان چربي بالا و از نظر گروه ‌بندي برحسب ريزمغذي ‌ها و موادي که تا حدودي انرژي را از مواد چرب تامين مي‌ کنند، در گروه چربي ‌ها دسته‌ بندي مي ‌شود. در مورد كره و سرشير هم همين ‌طور است.


خامه واقعا مغذي است؟
 مواد غذايي موجود در خامه، همانند شير است. در خامه با افزايش درجه جدا سازي، مقدار ويتامين‌ هاي محلول در آب كاهش يافته ولي ويتامين ‌هاي محلول در چربي افزايش پيدا مي ‌كند. مثلاً غلظت ويتامين A در خامه با 10 درصد چربي، 2 تا 3 برابر بيشتر از شير كامل است و در خامه با 40 درصد چربي 8 تا 12 برابر بيشتر است. از دست دادن ويتامين C و اسيد فوليك نيز در خامه قابل توجه است. در طول استريليزاسيون نيز از دست دادن قابل توجه ويتامين ب12 اتفاق مي ‌افتد.

خامه چه طور تهيه مي ‌شود؟
براي تهيه خامه پيش از عمل هموژنيزاسيون، لايه چربي روي شير خام را که به سرشير معروف است، برمي ‌دارند. اين چربي، خامه نام مي ‌گيرد.

در صنعت، براي سرعت بخشيدن به تجمع چربي شير روي سطح آن، از دستگاه سانتريفيوژ استفاده مي‌ کنند.

خامه با توجه به محتواي چربي‌اش، انواع مختلفي دارد:
خامه کم چرب که 12 درصد چربي دارد. خامه زده شده و سفت شده که 30 درصد از آن را چربي تشکيل مي‌ دهد. خامه سنگين که 36 درصد چربي دارد. خامه‌هاي پر‌چرب که در اغلب فروشگاه‌ها به فروش مي ‌رسند نيز 40 درصد چربي دارند و در تهيه انواع غذا و دسرها از اين نوع استفاده مي‌ شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان