انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عوارض گچ گرفتن پا چیست؟

عوارض گچ گرفتن پا چیست؟

#2
جراحی تعویض لگن که آرتروپالستی لگن نیز نامیده می‌شود، عملی است که برای کاهش درد و بهبود عملکرد لگن، با استفاده از تعویض تمام یا بخش‌های آسیب‌ دیده لگن با اجزای مصنوعی انجام می‌شود. مفصل لگن یک مفصل گوی و کاسه‌ای است. این مفصل از سر استخوان فمور یا همان استخوان ران و قسمتی از استخوان لگن تشکیل شده است.
در این مفصل، سر استخوان ران در استخوان لگن جای گرفته و در آن حرکت می‌کند. در عمل تعویض لگن، ممکن است سر استخوان فمور، قسمتی از مفصل که توسط استخوان لگن تشکیل می‌شود یا هر دو این بخش‌ها با اجزای مصنوعی جایگزین شوند. هدف از انجام جراحی مفصل لگن، کاهش درد و ناراحتی و همچنین بهبود توانایی فرد در انجام بهتر فعالیت‌های روزانه است.
عمل تعویض مفصل لگن چند ساعت طول می‌کشد؟

عمل تعویض مفصل لگن، اغلب در حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت به طول می‌انجامد. پس از انجام جراحی نیز به مدت یک تا دو روز، بیمار نیازمند بستری شدن و ماندن در بیمارستان است.
روش‌های مختلفی برای انجام جراحی تعویض مفصل لگن وجود دارد که بر اساس شرایط بیمار و علل آسیب به لگن پیشنهاد می‌شوند. روش‌ها و انواع مختلف آن شامل موارد زیر است:
عمل تعویض کامل مفصل لگن: در طی این جراحی هر دو بخش تشکیل‌دهنده مفصل لگن، یعنی هم سر استخوان ران و هم استخوان لگن تعویض می‌شوند.
عمل تعویض قسمتی از مفصل لگن: در طی این جراحی فقط قسمت توپ یا همان سر استخوان فمور تعویض می‌شود.
می‌توان برای دسترسی به مفصل لگن به منظور تعویض آن، از زاویه‌های مختلفی اقدام کرد.
  • از قدام یا روبه‌روی مفصل لگن
  • از کناره‌ها یا لترال مفصل لگن
  • از پشت یا خلف مفصل لگن
دو روش کلی برای انجام تعویض مفصل لگن وجود دارد:
روش کم تهاجمی: هدف از این روش، کاهش آسیب وارد شده به سایر بافت‌ها، مانند عضلات و عروق خونی، به حداقل میزان ممکن است. این روش قبلاً تنها با جراحی از زاویه قدامی ممکن بود، اما امروزه جراحان این نوع از تعویض مفصل لگن را با روش‌های لترال و خلفی نیز انجام می‌دهند. از مزیت‌های این روش می‌توان به کاهش احتمال آسیب به عضلات، درد کمتر، دوره بهبودی کوتاه‌تر، کاهش زمان بستری و کاهش احتمال در رفتگی مفصل مصنوعی اشاره کرد. این روش جراحی برای همه بیماران مناسب نیست و فاکتورهایی مانند سن، وزن و وضعیت بدنی، از فاکتورهای مهم برای انجام آن هستند.
روش جراحی سنتی: که میزان برش در آن بیشتر بوده و دوره نقاهت و بستری آن بیشتر خواهد بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پیام‌های این موضوع
عوارض گچ گرفتن پا چیست؟ - توسط masi76kiya - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱, ۰۴:۴۵ ب.ظ
عمل تعویض مفصل لگن چگونه انجام می شود؟ - توسط ali.attari - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴, ۰۶:۰۵ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان